Instruksjoner for å bygge en robot

Mange spådommer om fremtiden involvere innen robotikk, men inntil hver husstand har minst en robot, kan du måtte betale for å bygge din egen. Mens vitenskapen er fortsatt voksende, er det dusinvis av ressurser som amatører kan bruke til å holde seg oppdatert på den nyeste informasjonen. Folk komme inn hobby kan også komme i gang med robotsett for å bygge sine prosjekter.

chassis

En robot uten en kropp er bare en haug med sensorer og servoer, og kanskje et hjul eller to. Mens materialer som varierer i styrke, pris og bearbeidbarhet, en masse av roboter har en lignende grunnstruktur: Der har et par av lag som er adskilt av en materialplate. Festet til chassiset er motorer og sensorer - verktøyene roboten bruker til å bevege seg og samhandle med omgivelsene. Oppå dette laget, er det chips og hovedkort - hjernen av roboten. Noen utførelser har også et tredje lag over det, noe som kan inneholde annen funksjonalitet, slik som kameraer eller en nyttelast. Din design bør ta hensyn til hva roboten skal gjøre, men nye designere bør begynne i det små.

Sensorer og aktuatorer

På samme måte som folk har en rekke sensorer som hjelper dem å samhandle med verden, roboter trenger å se, høre eller føle sin vei rundt om i verden, så vel. Det finnes en rekke sensorer som du kan bruke i å bygge en robot, men det vil trenge minst en slags IR eller Sonar enhet som vil gi det et bilde av hvor ting er i forhold til seg selv.

Aktuatorer fungere som roboten muskler, slik at det å faktisk bevege seg i verden og reagerer på omgivelsene. Det finnes en rekke måter som en robot kan bevege seg i hele verden Motors bevege seg kontinuerlig i en retning inntil beskjed om å stoppe, mens servoer kan rotere i en bestemt retning med presisjon.

programvare

Nå som roboten kan se og føle seg rundt om i verden, vil det trenge hjelp til å lære hvordan du gjør noe med denne informasjonen. De fleste roboter har en liten, kjørecomputer som tar data fra sensorene og oversetter den til motor bevegelse. For din første robot, finne et brikkesett som bruker et programmeringsspråk du er kjent med, eller en som er relativt raske til å lære - for eksempel C ++ eller QBasic.

Etter hvert som du blir mer erfaren, kan du begynne å lære om fuzzy logikk, som gjør at roboten til å ta egne beslutninger i situasjoner du ikke inkludere i programmering. Men dette er noe utrolig komplisert å programmere, slik at nye programmerere trenger ikke å bekymre deg for det.

Tips og advarsler

Du vil ønske å begynne å lage en veldig enkel robot før du starter ut med de mer kompliserte prosjekter - ikke forvente å bygge en replika av Asimo på dag én; mest nybegynnermodeller vil ha to eller tre funksjoner på de fleste.

Hvis du bare får inn hobby, kan det være billigere eller enklere å kjøpe en robot kit og starte derfra (se referanser).