Intro til PC-er for barn

Intro til PC-er for barn


For de fleste barn, ikke er i stand til å sjekke e-post, kan du gå til nettsamfunn, se videoer på nettet eller chatte med venner har blitt utenkelig. Mens datamaskiner er en integrert del av det moderne liv, de fikk sin start ikke altfor lenge siden, da i 1936, Konrad Zuse utviklet den første programmerbare datamaskin i stua av sine foreldres hjem. Siden den gang har datateknologi sett fenomenale fremskritt. De store forbedringer i datateknologi har gjort det mulig barn til å lære å bruke datamaskiner på skolen og hjemme fra tidlig alder.

Hvordan Datamaskiner i gang?

Det tok datamaskiner omtrent 80 år fra det tidspunkt da den første rudimentære maskinen ble opprettet, for å komme dit de er nå. Den første datamaskinen som kan bli gitt instruksjoner til å utføre oppgaver (kjent som en programmerbar datamaskin) ble gjort i 1936 i Tyskland. Den første digitale datamaskinen som jobbet på enere og nuller (alle datamaskiner i dag forstår bare enere og nuller) ble laget i 1946 av J. Presper Eckert og John Mauchly ved University of Pennsylvania. Den raske fremskritt i datamaskinens maskinvare og programvare teknologier har tatt oss fra de primitive maskiner til dagens ekstremt kraftige datamaskiner.

Hva kan du gjøre med datamaskiner?

Når vi ønsker å varme noe i en mikrobølgeovn, vi bare gi det en tid, og trykk på "Start" -knappen. Noe inni mikrobølgeovnen setter alle parameterne som trengs for å gjøre oppgaven, for eksempel effektnivået for mikrobølge emitter, tidsteller og basen rotasjon kontrolleren. Dette gjøres ved en mikroprosessor eller en mikrokontroller. Alle elektronisk styrte enheter vi bruker i boliger i dag er styrt av slike enheter. I så måte, selv våre mobiltelefoner er i utgangspunktet små datamaskiner. Vår flatskjerm LCD-TV har en datamaskin innsiden som gjør alt det harde arbeidet slik at vi kunne se vår favoritt program uten avbrudd og i høy kvalitet. Da har vi også personlige datamaskiner og bærbare datamaskiner. Disse maskinene har et tastatur, mus og en skjerm som lar oss kommunisere med hjernen i datamaskinen, mikroprosessoren. Med disse enhetene, kan vi gjøre en rekke ting, for eksempel skrive brev, gjøre lekser, analysere data, surfe på internett, sjekke e-post og utvikle dataprogrammer. De fleste skoler har datamaskiner som hjelper elevene lære gjennom spesialiserte programmer.

Maskinvare

En personlig datamaskin har et antall komponenter, som kollektivt kalles maskinvare. Den viktigste komponenten er mikroprosessoren. Denne komponenten gjør alt arbeidet i henhold til instruksjonene som den mottar fra brukeren. Denne mikroprosessor er direkte knyttet til et elektronisk minne kalt Random Access Memory (RAM). Når du ønsker å bruke et program, for eksempel en nettleser, mikroprosessoren midlertidig lagrer det i dette minnet, slik at den får tilgang til den raskt, og du trenger ikke å vente mens du surfer på Internett. Den største minne i en datamaskin er harddisken. Alle programmer som du installerer på datamaskinen lagres i dette minnet. Harddisken inneholder også operativsystemet på datamaskinen, som er et program som kommuniserer med mikroprosessoren etter dine instrukser. Noen datamaskiner har også CD / DVD-spillere og forfattere til å hjelpe oss med å installere programvaren og lagre filer på harddisken. I mellomtiden, eksterne enheter hjelpe oss med å koble dem med andre enheter. For eksempel kan du bruke USB-hub for å koble datamaskinen med MP3-spilleren til å laste ned sanger.

Programvare til datamaskin

Et dataprogram er et i utgangspunktet et sett med instruksjoner som er lagret i datamaskinens minne på et språk som datamaskinen forstår. Dette språket, kalt maskinspråk, er i hovedsak sammensatt av bare enere og nuller. Den viktigste delen av programvaren på en datamaskin er operativsystemet. Windows, MacOS og Linux er de mest brukte operativsystemer installert i personlige datamaskiner. Operativsystemet er en slags gateway mellom nytteprogrammer, maskinvare periferiutstyr og mikroprosessoren. Den forteller prosessoren hva en bestemt maskinvare er og hvordan den skal oppføre seg når visse instruksjoner er gitt til det. For eksempel bruker vi tekstbehandlere til å surfe på internett og sjekke e-post, eller vi bruker tekstbehandling til å skrive bokstaver og gjøre lekser prosjekter. Vi bruker grafikk programvare for å lage tegninger og jobbe med bildene vi har tatt med våre digitale kameraer. Når det kommer til hva vi kan gjøre med datamaskiner, er det rimelig å si at bare himmelen er grensen.