Introduksjon til dataspill

Introduksjon til dataspill


Dataspill i det 21. århundre er en form for underholdning som kan konkurrere med å høre på musikk og se på film. Faktisk, ifølge en undersøkelse fra analyseselskapet NPD Group, utgitt i 2008, 72 prosent av den amerikanske befolkningen aktivt spille spill. Dataspill kan variere vill i sine temaer og stil, men på et grunnleggende nivå involverer manipulere hendelser på skjermen via en styreinngang enhet, for eksempel en joypad eller tastatur, for å oppnå i spillet mål.

Historie

Utviklingen av dataspill kan spores tilbake til tic-tac-toe simulatorer på 1940 katodestrålerør enheter, samt svært grunnleggende titlene spilles på stormaskiner. Gaming virkelig eksploderte i den offentlige sfæren, men med bruk av mynt-op maskiner i arkader, som begynte å dukke opp i 1970-årene. Arcade titler som "Pong" av Atari og "Death Race" var populære. Den første hjem spillkonsoll, Magnavox Odyssey, dukket opp i 1972. Derfra både konsoll og PC gaming begynte å eskalere i form av både popularitet og makt, med store navn som Microsoft, Sony, Nintendo og Sega alle slippe hjemmekonsoller. Innen 2011, PC-er og spillkonsoller støtter titler som har enorme verdener og svært avanserte 3D-grafikk.

spill~~POS=TRUNC formater

Video gaming kan deles grovt inn i to sfærer: PC-spilling, som involverer personlige datamaskiner som bærbare enheter og konsoll. PC-spilling utnytter datamaskinens mus og tastatur for å styre det som skjer på skjermen, og inkluderer alt fra Flash-teknologi spill som spilles over Internett til komplekse titler kjøpt fra butikker. Spillkonsoller utnytte videoskjermsignaler, med i spillet handling foregår på en TV-skjerm. Tjueførste århundre konsollene gir tilgang til Internett, en funksjon som ikke finnes på tidligere maskiner. Bærbare enheter som Nintendo DS, så vel som mobiltelefoner, som inneholder en liten skjerm og kompakt kontroller, gir mulighet for håndholdt spilling.

sjangere

Blant spillene har flere sjangere oppnådd popularitet og fortsette å påvirke nye titler. Disse inkluderer shooter spill, som finner spillere sprengnings fiender på skjermen, og ofte bruker en første-person perspektiv, sett i titler som "Quake» og «Halo». Plattform spill, som for eksempel "Super Mario" -serien, se spillere regi tegn over 2-D eller 3-D-miljøer, med presis timing brukes for å unngå fiender og hindringer. I rollespill, for eksempel "Fallout", spillere skape en karakter og delta i oppdrag, ofte utvikle sin karakter når de går videre. Sport titler simulere virkelige aktiviteter, og omfatter alt fra Formula One til profesjonelle bryting spill.

multiplayer

Mange spill tillate mer enn én spiller til å delta, typisk samtidig. I det 21. århundre, tar multiplayer gaming vanligvis sted via Internett, med spillere i sitt eget hjem, med sine egne eksemplarer av spillet. Populære Internett-spill inkluderer «World of Warcraft», et rollespill tittelen nytes av tusenvis av spillere som samhandler på nettet. Spillkonsoller la to eller flere spillere til å delta på en gang, men ved å bruke flere kontroll enheter koblet til en maskin.