Jewish Wedding Ceremony Program

Jewish Wedding Ceremony Program


I tillegg til bønner, bemerkninger og opplesninger, er en jødisk bryllup seremoni fylt med spesielle ritualer. Hver tradisjon har bestemt symbolikk og mening for par og menigheten samlet seg for å være vitne til unionen. Antallet og detalj av ritualene som utføres under seremonien vil variere avhengig av størrelse på jødedommen - ortodokse, Høyre eller Reform - praktisert av paret.

den Huppa

En "Huppa", eller et bryllup baldakin, er en av de mest gjenkjennelige elementer av en jødisk vielsen. Den Huppa består av fire stolper med en bønn sjal eller annet stykke stoff strukket mellom dem. Ofte paret vil bruke en klut som har en spesiell betydning, for eksempel en familie arvestykke, å konstruere Huppa. Den Huppa symboliserer parets hjem og må være stor nok til å dekke bruden, brudgommen og rabbi. Sidene av Huppa er igjen åpen for å symbolisere viktigheten av fellesskapet til paret.

Pre-Ceremony

Før en tradisjonell jødisk vielsen begynner, kan brudgommen presentere et foredrag om ukens Torah lesing for sin mannlige familie og venner. Foredraget, eller "Tish," er ment å være morsomt, dum og en måte for brudgommen å slappe av.

Like før seremonien starter, vil paret (eller, i ortodokse samfunn, bare brudgom) signere en "ketubah." Ifølge Rabbi Devon A. Lerner, den opprinnelige hensikten med ketubah var å skissere de rettigheter og forpliktelser for bruden og brudgommen - omtrent som en prenuptial avtalen. En moderne ketubah vil trolig fokusere på parets personlige forpliktelse til hverandre, og paret kan ramme en dekorativ ketubah å henge som kunstverk i deres hjem.

Under "b'deken" eller tilsløring av bruden, brudgommen dekker brudens ansikt. Ritualet er ment å vise at brudgommen er mest interessert i brudens indre skjønnhet. Noen bruder kan også plassere en yarmulke på brudgommens hode på denne tiden.

Processionals og Recessionals

Under en jødisk vielsen, brudgommens familie og venner sitter på venstre side av helligdommen og brudens familie og venner sitter på høyre side av helligdommen (med venstre og høyre bestemmes av vender foran helligdommen). Som tjenesten begynner, går rabbiner først, etterfulgt av besteforeldre til bruden, besteforeldre til brudgommen, groomsmen, den beste mannen, brudgommen med sine foreldre, brudepiker, ringen bærer og / eller blomsterpike og bruden med foreldrene. Ordren er reversert for recessional på slutten av seremonien, men groomsmen eskortere brudepiker opp midtgangen.

bryllup velsignelser

I tillegg til de vanlige bønner resitert i løpet av en jødisk gudstjeneste, rabbiner eller familie og venner av brudeparet resitere et spesielt sett av sju velsignelser, kjent som "sheva b'rachot," under vielsen. Ifølge Rabbi Lerner, de sju velsignelser gi ros for vin (kjent som "Kiddush"), jorden, menneskeheten, skapelsen av mann og kvinne i Guds bilde, mirakel av fødselen, og bringer bruden og brudgommen sammen, og glede av paret og håpet om en verden fylt med glede og barn. Velsignelsene er normalt angitt i både hebraisk og engelsk.

Utveksling av løfter og ringer

Ifølge theknot.com, ikke en tradisjonell jødisk vielsen ikke inneholde en utveksling av løfter. Snarere er løfter mellom bruden og brudgommen forstått å være en uuttalt del av seremonien, og Ekteskapsløftet er fullført når brudgommen plasserer en ring på brudens finger og resiterer en bønn: «Se, du er innviet til meg med denne ringen, i henhold til lovene i Moses og Israel. " I moderne jødisk bryllup seremonier, bruden gjenta de samme ordene som hun plasserer en ring på brudgommens finger.

Post-seremoni

Brudgommen tramper på et glass - og menigheten roper "Mazel Tov!" - For å markere avslutningen av den jødiske bryllupsseremonien. Tradisjonelt brudd på glasset symboliserer ødeleggelsen av templet i Jerusalem. Ifølge Rabbi Lerner, knust glass symboliserer også skjørheten i menneskelige relasjoner, og det handler om å bryte glasset bærer en implisitt bønn om at parets ekteskap aldri skal bryte. Like etter seremonien, kan brudeparet seclude seg selv for en kort periode, kalt yichud, før han begynte sine gjester for å feire foreningen i resepsjonen.