Kinasjakk Spilleregler

Kinasjakk Spilleregler


Kinasjakk ble oppfunnet i 1892 av Ravensburger, en tysk leketøy selskapet. Brettspillet er lik den tradisjonelle spill av brikker. I Kinasjakk, er ingen av de som spiller brikker fjernes fra brettet. Og i motsetning til tradisjonelle brikker, som kan spilles av kun to motstandere, opp til seks kan konkurrere i et spill av kinasjakk.

Gjenstand

Hensikten med Kinasjakk er å flytte alle dine spillebrikker til motstanderens side av brettet. Flytt brikkene dine ut av hjemmet basen til bunnen av motstanderen rett over fra deg. Den første personen til å ha alle ti av hennes stykker i motstanderens base er vinneren.

Spillets

Kinasjakk Spilleregler


Spillebrettet er sekskantet med 121 hull eller fordypninger for å holde spillebrikkene. Hvert spillbrettet leveres med 60 fargede klinkekuler - seks sett med 10. Hver spiller velger en farge og plasserer sine klinkekuler i et punkt av stjernen. Spillet kan spilles av to, tre, fire eller seks spillere.

Den første spilleren beveger seg en marmor ut av hennes hjem base. Kulene kan bevege seg diagonalt til noen tilstøtende spor. Utfør svinger ved å flytte et enkelt mellomrom eller ved å hoppe over andre klinkekuler. Du kan hoppe over noen kuler, men ingen brikker fjernes fra brettet. Spillere har ikke lov til å forlate klinkekuler i sitt hjem base for å hindre motstanderne fra å vinne. Hvis en sta spiller nekter å flytte alle sine klinkekuler fra sitt hjem base, vinner motstanderen spillet hvis han fyller hver tomme sporet i basen.

Strategi

For de to første trekk, fremme de to hjørneklinkekuler mot ytterkanten av stjernen eller mot midten. Det er bedre å holde spillebrikker mot midten av brettet. Du er mer sannsynlig å finne andre stykker å hoppe i midten av brettet. Det er også lettere og raskere å få til motstanderens base midten.

Flytt brikkene dine i en gruppe. Det er enklere å lage kompliserte hopp når alle kulene er i nærheten av hverandre. I stedet for å lage kompliserte hopp kombinasjoner med hvert trekk, se etter måter å blokkere motstanderen. Dobbelt opp dine klinkekuler for å gjøre det umulig for motstanderen å utføre lengdehopp sekvenser.