Kreative måter å lære barn å løse problemer

Kreative måter å lære barn å løse problemer


Barn er plassert i dagligdagse situasjoner og miljøer der kritisk tenkning og problemløsning ferdigheter er nødvendige. Problemer oppstår mens barna er på skolen, hjemme og på lekeplassen. Foreldre og foresatte som fremmer kreativ problemløsning hos barn bidra til å forberede dem for en vellykket sosialt samspill med jevnaldrende og voksne.

Ikke vær for rask til å gå inn

I de fleste tilfeller er det viktig å ikke umiddelbart gå inn for å løse et problem for et barn. Med mindre det er et sikkerhetsproblem, bør barn bli oppmuntret til å forsøke å først løse problemer på egenhånd. For eksempel, hvis et barn ser ut til å ha problemer med å sette et puslespill sammen, kan voksne stille spørsmål som: "Hva tror du ville skje hvis du har slått stykket den andre veien?" Kommer til aide av barn for fort eller for ofte kan føre til at barn til å gi opp lett når ting blir vanskelig.

Spør for barnets hjelp med en aktivitet

Barn liker å hjelpe voksne. Skape miljøer der barn kan ta på aktive roller. Foreslå en bake aktivitet. Be barna til å hjelpe å lage en liste over nødvendige ingredienser. Be dem om å bestemme hva kasseroller, boller og baking panner vil være nødvendig. La dem sette ovnen tidtaker og dekke bordet. De kan selv bestemme hvor mange plater, gafler og servietter er nødvendig.

Les bøker som oppmuntrer problemløsning

Mange barnebøker er sentrert rundt problemløsning. Les bøker som presenterer et problem til hovedpersonen. Spør barna hvordan de kan løse problemet. Bøker som "Peter Rabbit" og "If You Give A Mouse En Cookie" inneholde problemløsning muligheter. Spør barna hva Peter kunne ha gjort for å unngå alle problemer han kom inn, eller hvordan å gi en informasjonskapsel til en mus fører ham til å trenge en hel liste over andre ting.

Gi Materialer for kreativ lek

Bruke åpent materialer for spill gir muligheter for kreativ tenkning og problemløsning. Gryter, panner og kjøkkenutstyr bli musikkinstrumenter, hjelmer og hjelmer. Tre blokker blitt broer, bygninger og kjøretøy.