Litterære Elementer av en Non-fiction-historie

Litterære Elementer av en Non-fiction-historie


I motsetning til fiksjon, som bruker en rekke elementer i å skape en historie, har sakprosa svært få enhetlige elementer. På grunn av det brede utvalget av sakprosa skriving, kan to forskjellige brikker bruker helt forskjellige elementer, samtidig som hører inn under samme paraply av sakprosa skriving. Hvor en sakprosa historie, som en nyhetsartikkel, kanskje ansette konflikt og karakter - to vanlige fiction-elementer - en annen sakprosa historie, som en reiseartikkel, kanskje ikke. Det er imidlertid noen grunnleggende komponentene som utgjør de fleste sakprosa stykker, og mange sakprosa historier bruker de samme elementene som fiksjon. Mellom disse felles elementer, kan elementer av sakprosa bli funnet.

Fiksjon Elements

De litterære elementer av fiksjon er tomt, innstilling, konflikt, karakter, symbol og synspunkt. Hvert av disse elementer kan anvendes i faglitteratur skriving, men er ikke alltid til stede og er ikke nødvendig for å skape faglitteratur. Creative sakprosa benytter ofte noen eller alle elementer av fiksjon, herunder bruk av karakter og omgivelser. En mer enkel sakprosa stykke kan bare ansette synspunkt eller kronologisk innstillingen for å formidle budskapet, eller kanskje bruke ingen av elementene i fiksjon.

Tema

Hvert stykke skrive, enten det er fiksjon eller sakprosa, inneholder et tema som er i fokus i historien. Uten det, er det ingen historie. Sakprosa skriving kan bruke samme type tema som brukes i skjønnlitteratur skriftlig, for eksempel romantisk kjærlighet eller kampen for å overleve, eller det kan ansette temaer som er mindre vanlig i skjønnlitteraturen, som for eksempel å gi informasjon om et sted. Temaet for en sakprosa brikke kan være så enkelt som gjenstand for historien, eller kan være så komplisert som politikk menneskelig interaksjon, som deretter kan brukes til å skape et interessant stykke om emnet.

karakterisering

Sakprosa, med noen få unntak, sysselsetter vanligvis karakterisering. Dette betyr å utvikle en følelse av personlighet for karakterene i historien. Character kan bli utviklet ved hjelp av sitater eller ved å beskrive handlinger, eller det kan bli utviklet på samme måte som en oppdiktet historie utvikler en karakter. Når en person eller gruppe er ikke fokus for historien, kan karakterisering fortsatt brukes til å utvikle faget i sakprosa stykke. For eksempel, når du skriver en journalistisk stykke om en historisk bygning, bygningen kan karakteriseres ved hjelp av beskrivelse, på samme måte som du ville beskrive en menneskelig karakter.

Tone og stil

Sette tonen og stilen til en Faglitterært brikke er like viktig som i en fiktiv stykke. Selv om tone og stil ikke er vanligvis gruppert under elementer av fiksjon, er de likevel viktige for sakprosa skriving. Hver bit av skriving vil sette en tone, noe som kan bety nærmer seg et pedagogisk tema med en autoritativ tone, eller nærmer seg en journalistisk stykke med en conversational tone. Også viktig er stilen av stykket. Enten stykket er kreativ, fortelling, biografisk eller på annen måte, må stilen bestemmes før stykket kan gjennomføres på en sammenhengende måte.