Magnetiske leker på 70-tallet

Magnetiske leker på 70-tallet


Mange som vokste opp på 70-tallet har gode minner av tiåret: Lørdag formiddag tilbrakte med Fat Albert, Sigmund sjøormen og School Rock, deretter trekke på bell bottoms og turtleneck genser for å møte nabolaget barna for et spill av Gnip Gnop eller spinouts på Big Wheels. Mens teknologien var lav, fantasi var høy, og leketøy produsenter brukte hva som var tilgjengelig for dem - inkludert magneter - for å gjøre sine produkter skiller seg ut fra konkurrentene.

Magisk Shot Shooting Gallery

The Magic Shot Shooting Gallery av Marx Games var et lukket, tabletop skytebane. Den besto av en magnet-tipset pistol - den eneste komponenten som ikke var vedlagt - og en plastboks med et vindu i den ene enden som tillater deg å se innsiden, der målene og ammunisjon (stålkuler) var. For å spille, rørt deg pistolen til vinduet, nær en av stålkuler, og den magnetiske kraften trakk ballen til vinduet. Du vil da skyve pistol og ballen opp vinduet, tar sikte på et av målene i den andre enden, og trykke på avtrekkeren. En fjær inne i pistol frigjøres når våpenet ble "skutt", lanserer pelleten mot målet.

U-Drive-It

Akkurat når det virket som det nærmeste du noen gang vil komme til å kjøre en bil rullet din Hot Wheels rundt på shag tepper, U-Drive-It kom og brakte drømmen om å kjøre ett skritt nærmere. Leken, produsert av Schaper, besto av en tabletop landskapet og magnetiske biler som du kjørte over en bro, rundt hindringer og gjennom trafikk kjegler. Men det var den vedlagte oversikten konsollen og fotpedal som gjorde opplevelsen enda mer realistisk. Konsollen hadde et ratt, girskift, speedometer og oljemåler. Du ville vri om nøkkelen i tenningen, skifte til stasjonen, tråkke på gasspedalen og gå. Styret var reversible, slik at du hadde to landskap å navigere.

Magnetisk Batman og Robin

Fra og med GI Joe i 1964, forble actionfigurer et populært leketøy, og i 1970, industrileder var Mego Corporation. Deres Magnetiske Batman og Robin tall sto ut av flere grunner. Til å begynne med var tallene 12 inches høy, en avgang fra Mego er vanlig (og standardinnstilling) 8-tommers actionfigurer. Videre hadde de magneter i begge sine hender og føtter, noe som gjør det mulig å manipulere dem til skalering vertikale fasader, hengende fra bjelker og stå opp-ned på overflater - så lenge fasader, bjelker og overflater ble laget av stål.

Skole Days Desk

The School Days Desk av Fisher-Price, beregnet for barn i alderen 3 til 8, var egentlig et plastkoffert med en magnetisk tavle på den ene siden. En lagringsområde inne holdt lekenes tilbehør: kritt, et viskelær, plast-dekket magnetiske bokstaver og tall og flere aktivitetskort. Aktivitets kortene hadde sjablonger av enkle ord som du kan plassere på den magnetiske tavlen for å veilede deg i stavemåten.

Classics

Det var flere magnetiske leker - som Whee-Lo, Wooly Willy og Tickle Bee - som oppsto i tidligere tiår, men var fortsatt populær blant barn i 70-tallet. Den Whee-Lo av Maggie Magnetic Inc. i New York var en rød plast hjul med en magnetisert aksel som du kan spinne frem og tilbake på en bøyd ståltråd. Wooly Willy besto av ansiktet til en hårløs mann og løse jernspon bak en plastboble. Du brukte en magnetisk tryllestaven for å flytte og slippe registreringer for å gi Willy forskjellige gjest, skjegg, kinnskjegg og frisyrer. Tickle Bee var en behendighet spillet for førskolebarn. Ved hjelp av en magnetisk tryllestaven, vil du flytte en bie langs et spor, tilbake til sin bikube. Men du måtte være forsiktig for ikke å komme for nær eller bie ville "stikk" (hopp fra sporet og klamre seg til staven).