Mål av Activision / Blizzard Fusjon

Activision Blizzard Inc. er en av de største spillutgivere i verden. Selskapet er en kombinasjon av to forskjellige enheter, Activision Inc. og Blizzard Entertainment. Fusjonen har hjulpet begge selskapene blitt mer av en dominerende kraft i spillverdenen.

Historien om Activision

Historien om Activision dateres til slutten av 1970-tallet. Selskapet ble grunnlagt av en gruppe tidligere Atari programmerere som var misfornøyd med måten Atari behandlet ansatte. Disse programmerere dannet den første tredjeparts spill etableringen studio og kalte det Activision. Å være en tredjepart studio - en som ikke er eid eller finansiert av selskapet for hvem det er spill - Activision var fri til å produsere hva videospill det ønsket. Suksess med titler som "River Raid", "fallgruve" og "Kaboom" på Atari 2600 førte til mer suksess på andre spillkonsoller. Som både PC og konsoll generasjoner vokste i makt, Activision fortsatte å produsere og salg mange bestselgende spill. Gjennom fusjoner og oppkjøp, ble selskapet en av de største spillutviklere med mange av sine produkter som selger millioner av eksemplarer hver.

Historien om Blizzard

Den nå kjent som Blizzard studio startet som et lite selskap kalt Silicon og synapser. Grunnlagt i 1991, selskapet raskt ble kjent for å skape originale og godt polert spill som ble distribuert hovedsakelig gjennom et annet selskap kalt Interplay. Blizzard sluppet et sanntidsstrategispill (RTS) spillet kjent som "Warcraft" i 1994. Dette bidro selskapet oppnår popularitet blant PC-spillere og startet en franchise som fortsatt er aktiv som i 2011. Dette førte til Blizzards første massively multiplayer online (MMO ) spill, kjent som «World of Warcraft». «World of Warcraft» har mer enn 12 millioner spillere og spilte over hele verden som av mars 2011. Dette spillet er blant flere ulike egenskaper som Blizzard produserer, og alle av dem er mest solgte produkter med en lang holdbarhet.

Sammenslåingen

Ryktene om den forestående Activision og Blizzard fusjonen begynte å sirkulere i slutten av 2006 og tidlig i 2007. Fusjonen i seg selv fant sted over slutten av 2007 og begynnelsen av 2008. Denne tiden var nødvendig for å sortere alle papirene ut, ta avgjørelser om hvem som skulle gjøre hva og få godkjenning av alle styremedlemmene er involvert. Fusjonen forlot Activision som hovedselskapet mens Blizzard ble igjen som en mindre enhet med mye uavhengighet, men likevel å måtte svare på samme bord som resten av selskapet.

Årsakene til den Activision Blizzard fusjonen

Årsakene bak Activision og Blizzard fusjonen var mange. Activision ønsket å konkurrere med andre selskaper, for eksempel Electronic Arts, på samme nivå. Etter Marger, både EA og Activsion Blizzard var rundt samme størrelse og var to av de største spillutgivere i verden. Blizzard ville ha en god pool av ressurser som det ellers kanskje ikke har tilgjengelig. Siden skape og opprettholde et MMO er en kompleks og ressurs tung oppgave, å ha en ny ressurspool for fremtidige produkter ble avgjørende for selskapet. Activision også var i stand til å få tilgang til nye intellektuelle eiendommer fra denne fusjonen. Selv om Blizzard var hovedselskapet Activision ønsket, var det også en haug med mye mindre selskaper som ble kjøpt i fusjonen. Dette har ført til Activision Blizzard Inc. har en stor og robust katalog med mange penger for å lage spillegenskaper.