Offisielle Regler for en Canasta Card Game

Offisielle Regler for en Canasta Card Game


Canasta er et Rummy kortspill som oppsto i Argentina. Det spanske ordet for canasta er kurv, som kan vise til containere som brukes for forkast kort. Reglene kan virke komplisert for nybegynnere kortspillere, men de som er kjent med andre Rummy spill vil finne dem ganske tilpasningsdyktig.

Setup

Canasta er et Rummy kortspill som kan spilles med to, tre, fire, fem eller seks spillere. Når spilles med fire eller flere, blir spillerne delt inn i to lag. Lagkameratene sitte overfor hverandre eller vekselvis rundt bordet. Hvis fem spillere som spiller, har ett lag tre medlemmer, men bare to spill på en gang.

Bruk to kortstokker med fire jokere, 108 kort. Jokere og toere er jokere. Sju av et slag er en Canasta.

Hver spiller får utdelt 15 kort om to spiller. Tretten kortene deles ut for tre spillere. Elleve kort deles ut til fire eller mer.

Resten av dekket er satt på bordet med forsiden ned og kalles lager. Forhandler svinger over det første kortet og setter det ved siden av bunken. Dette er den åpne kort, og det er også der kortene vil bli forkastet. Hvis bettingen er en rød tre eller et wild card, er et annet kort trekkes fra aksje til bettingen er verken et wild card eller en rød tre. Forkaste haug er frosset, noe som betyr at spillere kan bare trekke det øverste kortet fra bunken som skal kasseres.

Spille

Spillerne bytter på å trekke et kort fra lager og kassering. Etter tegning, kan en meld gjøres ved å legge tre eller flere kort av samme slag forsiden opp. Sekvenser teller ikke i Canasta. En meld ville inneholde minst to kort som naturlig passer, for eksempel to konger, og ikke mer enn tre jokere.

En spiller kan legge jokere eller kort av samme slag til sine egne melds eller til de av hans partner, men ikke til andre spilleres melds.

En rød tre er trey kortet. Det er et bonuskort som ikke kan inkluderes i den innledende del. I den første runden, hvis en spiller har en rød tre i hånden, det må settes forsiden opp og et annet kort trekkes fra aksje å gjøre 11, 13 eller 15 utdelt. Hvis en rød tre er trukket fra lager, må det også legges med billedsiden opp og et annet kort trekkes på plass.

Svarte treere kan ikke smidd, med mindre en spiller har tre eller fire svarte treere i hånden og kan gå ut med dem.

Hvis en spiller kan bruke det øverste kortet i en meld, må han ta hele forkaste haug. Resten av bunken blir en del av hans hånd. En kort forkaste hauger kan ikke bli plukket opp av en spiller med kun ett kort i hånden.

En spiller går ut ved å legge sitt siste kort, enten i en meld eller som et kast. En spiller kan bare gå ut om han har en eller flere Canastas (syv av et slag). Hvis du spiller med en partner, den som går ut må spørre partneren sin om han kan gå ut. Kort igjen i hånden av partneren arbeidet mot laget scorer.

Hvis det ikke er flere kort på lager, kan spillet fortsette så lenge spillerne kan bruke toppen forkaste haug kortet i en meld. Spillere kan bare ta det øverste kortet i bunken som skal kasseres og la resten. Hånden slutter når en spiller ikke kan eller velger ikke å bruke det øverste kortet i bunken som skal kasseres.

scoring

Etter å ha gått ut, kan lagene telle score på spilt melds.

Fours, femmere, seksere, syvere og svarte treere er verdt 5 poeng.

Eights, niere, tiere, knekter, dronninger og konger er verdt 10 poeng.

Toere og Ess er verdt 20 poeng.

Jokere er 50 poeng.

Røde treere er 100 poeng.

Totalt antall poeng av kort igjen i hånden av en partner av en spiller som gikk ut er trukket fra poeng scoret.

Ekstra poeng opptjent inkluderer 500 poeng for en naturlig Canasta, som er syv kort av samme verdi. For eksempel vil sju 9s være en naturlig Canasta.

En blandet Canasta, som inneholder en eller flere jokere, er verdt 300 poeng.

Going out tjener et team 100 poeng, det samme gjør en skjult hånd, hvor spilleren spiller alle melds i den ene hånden til å gå ut.

Teamet for å nå 5000 poeng første vinner.