Om Arcade Games

Arcade spill en gang tilbudt nyskapende spill og en sosial opplevelse å følge dem. Gjennom årene har industrien gikk fra å skyve grensen for spill til å bli passert av home video spillkonsoller. Selv noen flipperspill og skeeball spill har overført til digitale formater og tilbud video versjoner. Mens populariteten til arkader begynte å avta i 1990-årene, spillene fortsette å tilby opplevelser og kontrollordninger som ikke kan dupliseres.

Video Arcade Spillhistorikk

Arkade spill funnet sin opprinnelse på 1940-tallet da veldig tidlig forenklede videospill ble opprettet. Det første spillet var et rakettforsvar spill basert på andre verdenskrig målere. Spill utviklingen fortsatte gjennom 1950 og 1960 med datamaskiner blir mer komplekse, noe som åpner for mer komplekse spill. I 1966 ble konseptet for første hjem spillkonsollen i ferd med å bli utviklet, som predated arkade maskiner. Den første mynt-opererte arkade maskin treffe markedet i slutten av 1971.

Video Arcade Games i 1970

I 1970 så starten av arkade popularitet. Innledende arkadespill var dyrt og stort sett mislykket. Dette endret seg da PONG lansert i 1972, av Atari. PONG hadde spillere med knottene til å spille en forenklet slag bordtennis. PONG ble en umiddelbar suksess. Snart kom flere utviklere inn i bildet, for eksempel Williams, Nintendo, Sega, Capcom og Namco. Som tiden kommet, ble nye arkade typer introdusert som brukes knapper, joysticks, racing hjul og lette våpen.

Video Arcade Games i 1980, The Golden Age

I 1980 ble Pac-Man løslatt. Dette endret bransjen, som de fleste arkade spill opp til det punktet var plass skytespill. Pac-Man viste at arkadespill kunne tilby mer enn tidligere antatt. Pac-Man var slik en suksess at noen arcade eierne fant ut at de trengte å tømme penger ut av maskinene hver time som det kunne ikke holde lenger. Arkade maskiner fortsatte å utvikle seg gjennom hele 80-tallet, men hjemmekonsoller begynt å sette sitt preg på arkaden markedet når Nintendo Entertainment System ble lansert i 1985.

Video Arcade Games i 1990-årene og deres Decline

1990-tallet så bedre grafikk, nye spilltyper, og enda mer voksen orientert spill. Fighting spill som gatekamp II og den blodige Mortal Kombat var to populære arkadespill av 90-tallet. Det ble imidlertid fremveksten av de 16-bits hjemmekonsoller (Super Nintendo, Sega Genesis og Turbo Grafx-16) kutte i arkade salg og sette en stopper de lokale arkade hangouts.

Pinball maskiner

Flipperspill ble oppfunnet i 1931. Pinball innebærer manipulere baller under glass for å tjene en høy score. På grunn av mangel på kontroller eller svømmeføtter, ble de ansett som lykkespill og forbød som en form for gambling på 1940-tallet. The Outlaw ble raskt opphevet og i 1950 ble svømmeføtter lagt til som et middel for spilleren kontroll. Flipperspill tok av i popularitet i 1970 da elektroniske flipperspill ble innført. Disse tilbys automatisk score, elektroniske lyder og generelt bedre pålitelighet. Flipperspill fortsatte sin popularitet i 1990-årene da arkader begynte sin nedgang. Dagens flipperspill har funnet et nytt marked med anslagsvis 35-60 prosent av årlig omsetning nå skal den enkelte forbruker.

skeeball

Mens skeeball er tenkt som et arkadespill i dag, på tidspunktet for etableringen i 1909 ble det ansett som en fornøyelsespark spillet. Skeeball innebærer en lang rampe med et hopp på slutten. Hoppet fører til hull som spilleren prøver å treffe. Hvert hull er verdt et annet beløp. Skeeball baner var opprinnelig 36 fot lang, begrense dem til svært sterke spillere. Som flipperspill, ble skeeball utgangspunktet sett på som en form for gambling og forbudt. For å bekjempe denne oppfatningen, ble skeeball baner forkortet og senere lov til å ta seg inn arkader. Spillet er fortsatt populære og vises i karneval, fornøyelsesparker og arkader.