Om Cell Animasjon

Om Cell Animasjon


Siden ankomsten av datagenererte animasjonsfilmer, er det lett å glemme celle animasjon. Frem til begynnelsen av CGI-filmer med utgivelser som "Toy Story" og "Småkryp", det store flertallet av animerte filmer og show ble celle animert. Dette er den prosess hvor hver enkelt ramme i stykket trekkes for hånd. Det er fortsatt historisk, den mest populære av alle former for animasjon. Selve prosessen er like spennende som arbeidet det produsert.

Historie

De tidligste celle-animerte filmer dato til tidlig på 1900-tallet. En av de første var av J. Stuart Blackton, med et stykke som heter "Humoristiske faser av morsomme ansikter." Hans prosessen var å tegne morsomme ansikter på en tavle, film en, slette det, tegne en annen, og filme det. Selv om ikke helt det samme, kan det anses som en tidlig form for celle animasjon.
Walt Disney, en av de mest kjente animatører i verden, begynte å lage film sammen med sin bror Roy på 1920-tallet. Som medium fikk eksponering, påfølgende tiår omtalt utgivelsen av populære titler, inkludert "Fantasia", "Snehvit og de syv dvergene" og "Dumbo".
I 1995, Pixar og Disney Studios utgitt "Toy Story", som var den første fullt datagenerert animasjonsfilm. Etter sin massive suksess, industrien flyttet bort fra håndtegnet celle animasjon og inn i riket av dataanimasjon. Animasjon hus dedikert til tradisjonell animasjon har sunket i antall.

Betydning

Cell animasjon produserer et helt annet utseende til datagenererte filmene. På grunn av lang og komplisert prosess, og det faktum at rammene er tegnet for hånd, er argumentet ofte laget som tradisjonell animasjon er mye mer personlig enn datagenerert animasjon. Håndtegnet animasjon også produsert ikke bare noen av de beste animerte filmer gjennom tidene, men noen av de beste filmene noensinne av noe slag.

Misforståelse

En vanlig misforståelse er at hver eneste detalj i hver ramme i en celle-animert film er tegnet for hånd. Ofte er en bakgrunn "plate" trukket. Med andre ord, er et par bilder av bakgrunnen av en scene trukket og brukes om og om igjen, slik at man unngår å måtte trekke den. Dessuten kan bilder av spesifikke karakter bevegelser som løping brukes om og om igjen, med subtile endringer, for å unngå å måtte stadig trekke det samme.

Identifikasjon

Cell animasjon kan ofte være lett identifiseres av kvaliteten på animasjonen. Fordi datagenererte animerte brikker er tegnet og gjengitt i en datamaskin, har de ofte ser ut til å ha tre dimensjoner. På grunn av beskaffenheten av hånd-tegning animasjon, celle-animerte filmer synes å ha bare to dimensjoner.
Fargestoffet i en film er også en enkel måte å identifisere den som tegnet for hånd. Fargen i et tradisjonelt animerte filmen blir ofte brukt med maling direkte til animasjon celle, gir det en veldig distinkt utseende. Som med alt om en datagenerert film, blir fargen gjengis av datamaskinen, også gir det en veldig distinkt utseende som er lett gjenkjennelig fra tradisjonell animasjon.

fordeler

Argumentet er ofte laget som, på grunn av en animatør interaksjon med hver ramme av en celle-animert prosjekt, er dette formatet mye mer personlig og unikt enn en datagenerert film. Også mange av det som regnes som den beste animerte filmer gjennom tidene er produkter av cellen animasjon format.