Om spill Animasjon

Teknologien for Video spill animasjon har gjennomgått en dramatisk endring siden dagene av "Pong" på 1970-tallet. Bilder som en gang ble representert av forenklede sprites er nå sammensatt av svært realistiske 3D-modeller og HD-teksturer. Fire hovedformer spill animasjon blir brukt av spillutviklere i dag.

2D Sprite Animasjon

Spill laget på 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet først og fremst benyttes animerte sprites. Fantomer er 2-D tegninger som er anordnet på et digitalt sprite ark. Spillet sykluser gjennom en serie bilder på sprite ark for å lage en animert grafikk. Denne stilen av spillet animasjon er svært lik klassiske celle animasjon brukt av film- og tv-animatører. 2-D sprites er fortsatt i bruk i dag, og finnes oftest i mobile spill.

3D Model Animasjon

Som datamaskiner ble kraftigere, 3-D modeller begynte å snu tidevannet av videospill animasjon. 3-D modeller består av en polygonal mesh som er pakket med en hud, eller tekstur. Maskene er vanligvis bundet til et indre skjelett. Dette skjelettet inneholder ledd som dikterer hvordan modellen beveger seg. Animere en 3-D-modell krever manipulering av leddene langs en tidslinje. Dette er kjent som hovedbilde animasjon, hvor bevegelse opptrer mellom to definerte stillinger i løpet av en tidsperiode. Programmer som Maya og 3DS Max blir ofte brukt til å lage 3D-modeller en animasjon for videospill.

Motion Capture Animasjon

Motion capture er en metode for animasjon som mer nøyaktig etterligner real-life bevegelsen. Et menneske skuespiller er plassert i en drakt som er dekket med lyse kuler. Skuespilleren da står foran en grønn skjerm mens spesielle kameraer film handlingen. Disse bevegelsene er oversatt til digital informasjon som er adressert til en 3D-modell. Den mest avanserte motion capture-teknologien kan også brukes til å spore en skuespillers ansikt for å lage ekstremt livaktige karakter animasjon.

Prosedyre Animasjon

Den siste avansement i video spill animasjon er bruken av prosessuelle kontroller for å manipulere en 3D-modell. Med prosessuelle animasjon, er en 3D-modell bundet av en utrolig avansert indre skjelett. Skjelettet er ikke instruert nøyaktig hvordan du skal bevege av spillet. Isteden definerer hvordan skjelettet karakteren kan bevege seg i en gitt situasjon. Prosedyre animasjonen er ofte brukt i sportsspill, hvor det er et uendelig antall måter som et tegn kan flytte. Autodesk Motionbuilder er et program som brukes til å lage prosessuell animasjon i dagens videospill.