Plugger & Marbles Regler

Plugger og Marbles er et brettspill som går ved ulike navn som Joker Marbles, knagger og jokere, og jokere og Marbles. I Plugger & Marbles, må spillerne rase klinkekuler rundt en treplate. Antallet plasser en marmor kan flytte styres av spillekort som en spiller i en sving. Når en spiller har alle sine klinkekuler i "end zone" spillet er over.

grunn~~POS=TRUNC regler

Plugger & Marbles kan spilles av to til åtte spillere, og kan spilles av i team hvis fire eller flere spillere er i et spill. Minst to dekk av spillkort skal brukes; mer bør brukes hvis det er fire eller flere spillere (vanligvis, er tre dekk som brukes for spill med fire til seks spillere og fire dekk brukes med åtte player spill). Spillere sitte ved siden av brettet som tilsvarer fargen på klinkekuler som spilleren bruker. Startområdet er utpekt av kryssformede knagger der spillerne skal plassere sine fargede klinkekuler.

Deal fem kort til hver spiller. Velg noen å starte (ved å rulle terningen eller ved å velge det høyeste kortet fra kortstokken). Den starter spilleren utfører følgende handlinger: For det første, trekker han et nytt kort fra kortstokken; andre, spiller han et kort og beveger seg i henhold til kortet (se nedenfor).

Marble Movement

Som nevnt ovenfor, starter alle spillere med fem kuler i startsonen og en hånd med fem kort. Før en spiller kan flytte en marmor, må spilleren spille et ess-kort. Ace kort tillater spilleren å gjøre to ting: flytte en marmor en plass eller slippe en marmor fra startsonen. Hvis en spiller ikke har et ess, må spilleren kaste et kort og vente til hans eller hennes neste sving. Når en spiller har en marmor på brettet, kan de spille andre kort i hånden sin. Vanligvis spillere flytte sine klinkekuler i henhold til antall på kortet. På den måten, en to tillater en spiller å flytte marmor to plasser, en tre tillater spilleren å flytte en marmor tre plasser og så videre. Bildekort er verdt 10 plasser.

Det er spesielle regler for 7-er, 8-tallet, 9-tallet, og jokere. Spillere med en 7 kan dele flyttingen mellom to klinkekuler, for eksempel 6 for en og en for den andre. Eights tillate en spiller å flytte åtte plasser bakover (dette er fordelaktig i begynnelsen når marmor er rett ved siden av avslutningen sone). 9-er må deles akkurat som syvere (nøkkelen vesen må, spillere med en 7 har muligheten). Jokers tillate en spiller å flytte hans eller hennes marmor på en motstanders marmor, sende som marmor hjem. Når en marmor lander på en annen marmor sin plass, må den først marmor bli sendt hjem.

Spillet fortsetter til en spiller har alle fem kuler i avslutningen sonen. Spillerne må bruke eksakte tall å komme inn i målsonen. Derfor, hvis en marmor er bare en plass unna den endelige avslutningen sone sted, må spilleren bruke enten en 8 for å flytte bakover eller et ess for å komme inn i sonen.

I et lagspill, må begge spillerne få sine klinkekuler inn i målsonen. Spillere på hvert lag kan hjelpe hverandre ut og flytte hverandres klinkekuler.