Probe Spilleregler

Probe Spilleregler


Probe er et ordspill av Parker Brothers som først ble utgitt i 1964. Spillet ligner Hangman, bortsett Probe har noen interessante vendinger. For to til fire spillere, har Probe en scoring system og strategier i brev plassering og gjette. Den foreslåtte aldersgruppe er 10 og oppover.

game utstyr

The Probe spillet boksen inneholder fire plast ord skuffer, fire sett med kortbrev og en kortstokk med aktivitetskort. Ha en ordbok hendig, og papir og blyant for score holde. Aktivitetskortene inneholder instruksjoner som "Legg 20 til din Score" eller "Triple verdien av ditt første Guess". De legger til et element av tilfeldighet i spillet, og kan ringe eller bryte en jevn kamp.

Spill og scoring

En spiller er medhjelperen.

Hver spiller tenker på et ord, og velger de kortbrev å stave ordet, plassere dem i sin skuff ansiktet ned uten at de andre spillerne ser bokstavene. De kortbrev inneholde spesielle kort kjent som "blanks", som kan være strategisk plassert på begynnelsen eller slutten av ordet å forvirre motstandere. Når alle har arrangert et ord i hans skuffen, begynner spillet.

Den første spilleren trekker fra aktiviteten kortbunken, som har blitt stokket og plassert ansiktet ned, og følger instruksjonene på kortet. Han spør så noen annen spiller for å eksponere en bestemt bokstav. Hvis den andre spilleren har brevet på hans ord, må han snu brevet kortet. Hvis han har mer enn en av samme bokstav, velger han som en han ønsker å avsløre. Den første spillers tur slutter når han mislykkes ber om et brev. I løpet av en omdreining, kan spilleren be om noen bokstaver, en om gangen, fra mer enn en annen spiller.

Når et kort er utsatt, får spørre spilleren punktene fra den eksponerte brevet. Poenget verdi er i brevet skuffen under hver bokstav plass.

Under hans tur, hvis asker kjenner en annen spillers ord, spør han en bokstav om gangen i hvilken som helst rekkefølge inntil alle er utsatt. Den asker får en bonus på 50 poeng for å løse et ord, og hans tur fortsetter til han ikke gjette riktig. Hvis en spiller tror han vet en annen spillers ord, og det er ikke hans tur, kan han bruke interruptive Rule, som tillater ham å avbryte spillet og identifisere hver bokstav og blank i riktig rekkefølge; det må være fem eller flere ueksponerte kort. Bonusen for å løse med interruptive regel er 100 poeng; straffen hvis feil er -50.

Tips

Ved hjelp av blanks: Blanks er effektive når de brukes med ord som kanskje eller kanskje ikke har et prefiks eller suffiks eller for flertalls. Aktivitets kort kan henvise spillere til å eksponere et kort, og ved å ha en tomt for å avdekke, kan en spiller holde viktige bokstaver skjult.

Velge ord: Ord med uvanlige bokstavkombinasjoner og som bruker mindre vanlige bokstaver kan være utfordrende. Ord der det samme brevet vises mer enn en gang gi spilleren en strategisk fordel i å avgjøre hvilke å ​​avsløre.

Vocabulary nivå: Spillere kan endre den spille å imøtekomme yngre spillere eller de med mindre ordforråd ferdigheter. Noen spillere med tilsvarende vokabular nivåer kan utelate aktiviteten dekk slik at spillet vil fokusere på dyktighet i stedet for flaks.

Minne: Holde en skriftlig liste over bokstaver som er etterspurt, er ikke tillatt; en god hukommelse er en ressurs.