PS2 Slim USB bruksområder

PS2 Slim USB bruksområder


Playstation 2, da den kom ut i Japan våren 2000, var den første konsollen som noensinne har USB-porter. Tilbake da USB var fortsatt ganske nytt og spennende, og så inkluderingen av to slike tilkoblinger fra starten bidro markedsføre den nye maskinen til mer modne brukere - USB ble sett på som en PC standard, og å ha det på en konsoll åpnet opp nye mulighetene atypiske av en spillenhet.

Historie

Ingen konsoll før PS2 hadde tilkobling, i stedet opptrer som isolerte, frittstående enheter. Men til tross for Segas Dreamcast leverer et modem ut av boksen, noe de første PS2s ikke, har USB inkludert tillatt for større utvidelses ved lanseringen i 2000 - USA fikk sin PS2 i oktober samme år. Alle revisjoner av PS2 har USB-porter, og alle er bakoverkompatibel. La oss se på hva disse gjør mulig.

Tastatur og mus

En av de mest spennende aspektene ved å ha USB-tilkobling syntes å være evnen til å bruke samme tastatur og mus kjent fra PC-bruk. Dette er faktisk tilfellet, men problemet er, PS2 er fremdeles først og fremst en spillkonsoll, og svært få spill utgitt for det stadig plaget med tastatur og mus støtte. Så mens konsollen maskinvare gjenkjenner disse to perifere typene, har programvaren svært lite bruk for dem. Spill som aktiverer tastatur og mus synes å være svakere enn når de spilles med den vanlige kontrolleren.

EyeToy-kamera

EyeToy er en teknologi som er utviklet for PS2 som bruker et kamera for å ta gamer bevegelser og utseende til bruk innenfor visse spill. Det er egentlig en skanner, og tilkoblingsmetoden er USB. Dette er trolig den mest vellykkede og utbredt bruk for USB-enheter på PS2, etter å ha vært ansvarlig for utgivelsen av flere titler som støtter denne teknologien.

Hodetelefoner

Skyttere som SOCOM-serien debuterte begrepet in-game stemme, nødvendig bruk av hodetelefoner og mikrofon. På PS2, mange av disse er USB-basert, affording enkel tilkobling og gjenkjenning. Deres popularitet er ikke så stor, hovedsakelig fordi online gaming ikke ta på en ny måte med PS2.

flyttbare lagringsmedier

USB-pinner og flash-stasjoner har vært tilgjengelig for PS2 for noen tid, fungerer som flyttbar lagring. Når du er koblet til konsollen, og hvis riktig USB-sertifisert, kan den flyttbare lagringsenheten godta filer fra PS2 og vice versa. På grunn av deres lave kostnader, disse USB-enheter er en mer kostnadseffektiv løsning enn Sonys egne minnekort.

Controllers

Utover aksje Dual Shock kontrollere, har USB tilkobling levert PS2 aksept av et bredere spekter av enheter - disse inkluderer gammeldagse styrespaker, arcade-style kontrollere, racing hjul og fly pinner. I motsetning til noen av de andre kildene som er nevnt i denne artikkelen, har disse hatt bred støtte blant spillutviklere, og fungerer bra mesteparten av tiden.

betraktninger

Etter over ti år i markedet, har Playstation 2 gjort noe bruk av USB, selv om inkludering ikke egentlig har en dramatisk innvirkning på de fleste brukere - som fortsatt først og fremst spillere, og derfor komfortabel med ikke-USB-enheter.

Support har også vært et problem. Først, selv om konsollen gjenkjenner USB-enheten, avhenger selve verktøyet på programvare - og dermed er utenfor Sonys kontroll. Selskapet gjør også en stor del av USB-sertifisering, som med andre ord betyr eksterne USB-enheter må være skreddersydd til PS2 for å fungere.

Kort sagt, i motsetning til sin mer utviklet seg i forhold til PS3, har PS2 lite bruk for USB, og det bør ikke være en avgjørende faktor når du bruker denne konsollen.