Qwirkle Veibeskrivelse

Qwirkle Veibeskrivelse


Qwirkle er en gruppe spill som krever spillerne å gjøre kjøringer av flere fliser for å score poeng. Hver flis inneholder en form av en viss farge, slik som en gul sirkel. Målet med spillet er å få flest poeng ved å bruke opp alle sine fliser. Det er tre av hver flis i spillet, og hvert løp maksimerer på seks fliser. Spillerne må tenke strategisk for å få ekstra poeng og bruke alle sine brikker for å vinne.

Bruksanvisning

1 Bland flisene. Snu alle brikkene opp ned slik at ingen kan se formen eller fargen på noen flis. Rykke flisene, slik at hver spiller vil plukke en flis tilfeldig.

2 Samle seks fliser. Hver spiller skal plukke seks tilfeldige brikkene fra blandet haug. Bare spilleren bør vite hva som vises på hennes seks utvalgte fliser, og hun bør ikke dele denne informasjonen med en annen spiller.

3 Lag den lengste kjøre mulig enten i farge eller form. Kjører kan være fliser som har samme farge, men forskjellige former eller fliser som har samme form, men forskjellige farger. Du kan ikke ha fliser som er helt like på en linje. Bruk noen av disse alternativene for å opprette et løp. Spilleren med den lengste løp vil gå først og spilleren orden kan være enten med eller mot klokken. Den første spilleren løp vil bli plassert i midten av spillet plass og vil være det første trekket.

4 Ta en tur. Hver spiller har muligheten til å legge til minst en av sine brikker til en allerede eksisterende linje av fliser eller han kan ønske å bytte en eller flere av sine fliser til nye. Spilleren kan gjøre bare en av disse trekkene, noe som betyr at dersom en spiller børser en eller flere av sine brikker, er hans tur over og spillet går videre til neste spiller. En spiller kan bare legge til én rad per omdreining med mindre han plasserer en brikke slik at den strekker seg mer enn én rad. En spiller kan ikke bare legge til en rad, for eksempel legge en rad med sirkler og deretter legge til en gul rad, da dette ville være to trekk.

5 Trekke flere fliser. Hvis en spiller velger å legge til et løp, bør hun velge nye fliser, slik at hun alltid har seks i hånden.

6 Resultat spillerens tur. En spiller et poeng for hver flis i raden som han utvider. Hvis spilleren velger å bytte fliser, gjør han ikke får noen poeng for sin tur. Hvis en spiller posisjonerer en flis, slik at den strekker seg mer enn en linje, mottar han et poeng for hver flis i begge av de forlengede linjer. Legg seks bonuspoeng hvis en spiller fullfører et løp på seks fliser.

7 Fortsett å spille spillet før den første personen disponerer hennes siste flis. Når en spiller er ute av fliser, er spillet over. Personen med høyest poengsum på slutten av spillet er vinneren.