Regler for 301 Dart

Regler for 301 Dart


Spillet 301 ( "tre-oh-en") er en av de mest spilte dart spill for både uformelle pub dart og turneringsspill. Det er en nedtelling spill der alle konkurrentene starter med 301 poeng og rase til null. Ett spill består av tre "ben", eller tre løp til null. En kamp består vanligvis av tre kamper. Spillet kan spilles i grupper eller som en individuell konkurranse, med to eller flere lag eller spillere. I lagspill, spiller hvert medlem en komplett ben å fullføre et spill. Som i alle tradisjonelle pub dart-spill, vil hver spiller kaste tre piler på hver tur. Play roterer til en spiller går ut.

Starte spillet

Regler for 301 Dart

Hver spiller kaster 3 dart per tur.

For turneringsspill, vil hver spiller få lov til å varme opp ved å kaste et totalt ni dart. Hver konkurrent vil kaste en dart å bestemme rekkefølgen av lek. Spilleren landing en dart "nærmest bull", eller nærmest oksen & # 039; s øye (eller nærmest sentrum av oksen & # 039; s øyne, hvis flere okser blir kastet) vil gå først; andre nærmest er andre, og så videre.

dobling i

Regler for 301 Dart

Bare den ytre dobbel ring og den indre bull vil tillate anledninger til å begynne.

Spillerne vil kaste tre piler per tur, i rotasjon. Hver spiller må først lande en av sine piler i den smale "dobbel" ring rundt ytterkanten av de nummererte kakeformede kiler, eller i den røde "dobbel bull" før noen av hans poeng blir gjort. Lengre spill, som 501, er vanligvis spilles som "rett i, dobbelt ut," uten innledende dobbel nødvendig.

scoring

Det første resultatet vil da være to ganger antallet (1 til 20) i forbindelse med kilen, eller 50 poeng for en dobbel bull. En "single bull" i (vanligvis) grønn sirkel rundt den røde dobbel bull er scoret som 25 poeng. En dart i noen kile scorer mange poeng som tilsvarer antallet tildelt det kile. Disse punktene er doblet for dart i den ytre ringen og tredoblet for dart i den smale ringen midtveis til midten av brettet. Dermed trippel 20 er den høyeste scoring område i styret på 60 poeng. Poengene for alle tre piler summeres og trekkes fra 301, eller fra den totale gjenværende ved starten av hver runde.

Feil og Bad Dart

En dart vil ikke telle hvis kasteren & # 039; s tå strekker seg over tå linjen før dart slippes. Lener seg over streken er tillatt så lenge kasteren ikke berøre eller holde på egnet stativ eller person for å få hjelp. For stål tip darts og bust boards, må dart pinne i styret og forbli i 5 sekunder, eller det vil ikke bli regnet, men noen husordensregler kan fastsette 3 sekunder. Dart som savner antall rutenett, sprette av styret, bommer av styret eller faller ut av styret i mindre enn 5 sekunder har skjært seg som null og kan ikke rethrown i den svingen. I elektroniske dart spill som bruker nylon tip dart og automatisk scoring av maskinen, er maskinen alltid rett. Hvis maskinen scoret dart, selv om dart falt umiddelbart, og stillingen. Men hvis en dart forblir fast i nettet, men maskinen ikke telleapparat score, er det tillatt å trykke på dart i å aktivere scoring mekanisme.

Går ut

Regler for 301 Dart

Med 50 poeng igjen, vil en dobbel bull vinne spillet.

Spillere i 301 må "double in" og "dobbelt ut." En spiller må ende opp med nøyaktig null poeng for å gå ut og vinne etappen. Den endelige dart må være i den ytre dobbelt ring eller den indre dobbel oksen. Dersom det i løpet av å kaste tre piler, en spiller & # 039; blir poengsummen for negativ, er han sies å "bust". Ingen av hans dart teller for den runden og hans tur slutter. Også, hvis hans score er redusert til ett poeng i løpet av sin tur, er dette også en byste, som det ikke er mulig å doble ut med gjenværende bare 1 poeng. Til slutt vil en spiller bust hvis han når nøyaktig null uten å oppnå en dobbel på sin siste dart. For eksempel, hvis han har 30 poeng igjen, vil han skyte for den doble 15, som er i nærheten av trippel 10. Hvis han treffer trippel 10 i stedet har han ferska og hans tur ender uten noen endring i hans score for den runden.