Regler for å spille klinkekuler

Regler for å spille klinkekuler


Reglene for kulene varierer mye fra region til region, og det er ikke uvanlig for spill og regler som skal gjøres opp på stedet. Det er imidlertid generelle regler for den grunnleggende spillet Ringer, som er den mest klassiske og populære spillet i klinkekuler. Ringer er også spilt i mange turneringer, inkludert den årlige National Marbles Tournament, der barna fra hele USA konkurrere om priser og stipender.

de Marbles

To til seks spillere konkurrere i spillet av Ringer, som bruker 13 standard størrelse marmor og en skytter marmor per spiller. Standard kulene kalles mibs, laget av glass og måle fem åttendedeler av en tomme. De større Shooter marmor måler fra en halv til tre fjerdedeler av en tomme, og kan være laget av hvilket som helst materiale, med unntak av stål eller andre metaller.

Keepers og Weepers

Før spillet begynner, spillerne bestemme hvor mange kuler de vil bruke i spillet, og hvis de spiller "for fair" eller "for holder." Når du spiller for rettferdig, er alle kulene tilbake til sin eier etter kampen. Når du spiller for holder, får vinneren å holde kulene han eller hun har vunnet.

spille Surface

En sirkel er tegnet på en jevn, flat overflate og måler 3 til 10 fot i diameter. Tommelfingerregelen er at jo større sirkel, jo bedre spillere fordi en større krets gir en mer utfordrende spill. En rett linje trekkes så ved siden av kretsen, slik at kretsen bare berører midten av linjen. Endelig er en annen linje på samme måte som det første tegnet på den motsatte side av sirkelen.

lagging

For å finne ut hvilken spiller som skyter først, kneler hver spiller bak en av linjene og skyter eller kaster en standard marmor mot den andre linjen. Dette kalles lagging. Spilleren som marmor lander nærmest linjen går først. Spilleren som marmor ruller andre nærmest linjen går andre og så videre.

Sett opp

Tretten standard kuler, såkalte "mål" i Ringers, er plassert i sentrum av sirkelen, ofte 3 inches hverandre og i form av et plusstegn. De kan også være anordnet i form av en X, i en sirkel eller spredt om tilfeldig. Målet med Ringer er for spillere å flick sine shooter klinkekuler inn i ringen og slå ut målene. Skytteren marmor bør ikke forlate ringen.

Lek og poeng

For å begynne, kneler den første spilleren fra et sted utenfor sirkelen og "slåsshansker ned", som betyr minst en knoke berører bakken som spilleren holder skytteren marmor i den ene hånden og bruker tommelen å flick det inn i ringen. Hvis de banke ett eller flere mål fra ringen, de skyter igjen og fortsette å gjøre det før de går glipp av. Når deres tur er over, la de sin skytter i ringen og neste spiller begynner sin tur. Ett poeng er scoret for hver marmor banket utsiden av ringen. Spilleren med flest poeng vinner.