Regler for å spille spillet Backgammon

Regler for å spille spillet Backgammon


Backgammon er et spill for to spillere som kombinerer strategi og flaks. Den består av en spilleflate med 12 avlange trekant former, to terninger og spillebrikker (eller dam) av to klart kontrasterende farger. Målet er å få alle brikkene fra brettet før motstanderen gjør.

Setup

De 24 langstrakte trekanter (12 på hver side av brettet) er kjent som poeng. Selv om de er fysisk delt, bør de to sidene av brettet bli sett på som en lang, horisontal U form. Du vil flytte brikkene langs U i én retning, og motstanderen vil flytte sine brikker langs U i motsatt retning. Når alle brikkene er i den siste gruppen av seks poeng, du jobber for å fjerne dem fra brettet.

Hver spiller starter på nøyaktig motsatte områder av sin motstander og følger U-form rundt på brettet, og endte der motstanderen begynte.

Spillere plassere to stykker på den første trekanten av deres motstanderens "hjemland" og deretter fem stykker på 12 poeng, tre stykker på det 17. og fem flere på 19. mai.

starter

Begge spillerne kastet en terning og den med høyest roll går først. Han beveger hans stykker totalt antall plasser som vises på de to terningene. Hvis spillere rulle samme nummer, de ruller igjen før en oppnår bedre resultater enn den andre.

spille

Spillere rulle begge terningene i løpet av sine svinger. Summen av rullen er det totale antall plasser en spiller kan flytte sine brikker rundt på brettet i U-form, mot motstanderens utgangspunkt og av brettet.

Spilleren kan flytte en eller to stykker på hvert trekk - han kan flytte ett stykke summen av rullen, eller to stykker nummeret som står på hver dør. For eksempel, hvis han kaster en tre og en seks, kan han flytte ett stykke ni mellomrom eller ett stykke tre plasser og en annen brikke seks plasser. Hvis du flytter en brikke totalt antall på terningen, er flyttingen ikke tillatt hvis plassen spilleren ville først "stopp" på (i dette eksempelet, tre eller seks plasser fra stykket startposisjon) er okkupert av to eller flere av hans motstanderens brikker.

dobler

Hvis en spiller kaster dobler (tre / tre, for eksempel), kan han doble den totale og flytte sine brikker som beløp, må imidlertid hans trekk samsvarer med tallene han har rullet. For eksempel, hvis han kaster en tre / tre, kan han bevege seg fire stykker tre plasser hver, to stykker seks områder hver, ett stykke 12 plasser, eller ett stykke ni plasser og ytterligere tre plasser. Men igjen, hvis det første stoppestedet er okkupert av to eller flere av motstanderens brikker (i dette eksempel hvis du ønsker å flytte en brikke seks plasser totalt, men plassen tre poeng unna der du starter er blokkert), farten er ikke lov.

Poeng

Hvis en spiller har en eller flere brikker på en trekant, kan motstanderen ikke lande et stykke dit. Hans motstander kan gi det når du flytter sine menn, men kan ikke stoppe på den.

One Piece

Hvis en spiller har bare en brikke på en trekant og hans motstander lander en av hans stykker der, må han flytte sin ett stykke av brettet og inn på linjen som skiller styret i to halvdeler. Han må ta det med tilbake inn på hans neste kast. Hvis han ikke kan fordi mellomrommene hans stykke ville lande på er okkupert av motstanderen, mister han sin tur.

Å bringe den tilbake, må han rulle et nummer som tillater ham å lande på en tom plass. For eksempel, hvis han kaster en fire / fem, og motstanderen har en brikke på fjerde plass, men ikke den femte, kan han flytte sin brikke til femte plass. For dette formålet, påpeker i motstanderens hjemland er nummerert én til seks, med ett å være et punkt der du hadde to stykker satt opp når du først begynte spillet.

Avslutte spillet

Spillerne må få alle sine brikker inn i den siste kvadranten av styret før de kan begynne å flytte dem av. Når de gjør det, kan de flytte brikkene fra brettet i henhold til ruller sine terninger.

De seks punkter i ditt hjemland tilsvarer de seks tallene på en terning. Ser på ditt hjemland, er en punktet nærmest enden av U. Hvis du ruller en to og en fire, for eksempel, kan du fjerne en brikke fra to poeng og en fra fire punkt, på kan du fjerne ett stykke fra de seks punkt. Hvis du kaster dobler, kan du fjerne fire stykker fra det nummeret.

Ruller trenger ikke å være nøyaktig. Med andre ord, hvis en brikke er fem plasser unna spennende styret og spiller kaster en seks og det er ingen brikker på det sjette punktet, kan stykket på fem punkt fjernes. Hvis, derimot, rulle deg en to og et tre, og du har brikker på hvert punkt, bortsett fra to og tre, kan du ikke fjerne noe.

Spilleren som fjerner alle sine brikker fra brettet første er vinneren.