Regler for Board Game Word Mastermind

"Word Mastermind" er en versjon av den klassiske gjettelek "Mastermind", men i stedet for å gjette fargede knagger, må spillerne gjette en tre- eller fire bokstaver ord. Dette gjør spillet betydelig mer utfordrende, da det er 26 mulige bokstaver for hver plass på brettet, i stedet for bare seks farger.

Setter opp

"Word Mastermind" inneholder 404 brev fliser som er lik de som brukes i spill som «Scrabble». I tillegg er det svarte og hvite plugger som brukes til å betegne når spilleren har gjettet riktig bokstav og riktig posisjon i brevet.

En spiller velger en tre- eller fire-brev ord som hans motstander må gjette. Han tar de bokstavene som utgjør hans ord og plasserer dem bak ordet skjold av spillbrettet. Resten av bokstavbrikkene er gitt til sin motstander. Den gjetter spilleren fortalt hvor mange bokstaver er i ordet.

Spillets gang

Den gjetter spilleren velger et ord og plasserer bokstavbrikker på brettet for å danne det ordet. For eksempel, hvis hun prøver å gjette en fire-brev ord, kan hun plassere "ever" på brettet som hennes første gjetning.

Spilleren som valgte ordet sammen gjette med selve ordet og gir ledetråder i form av svarte og hvite plugger. Han plasserer en svart pinne ved siden av hver riktig bokstav som er på riktig sted og en hvit pinne ved siden av hver riktig bokstav som er på feil sted. For eksempel, hvis selve ordet er "løgner", en svart pinne vil bli tildelt, ettersom bokstaven "R" er på riktig sted.

Gjette spiller så setter ned hennes neste gjetning. Fordi hun vet at en av bokstavene er riktig, men vet ikke hvilken, kan hun legge ned "exit". I dette tilfellet vil den andre spilleren plasserer en hvit pinne ved siden av svaret for bokstaven "I", som er riktig bokstav, men på feil sted.

Vinne

Spillet fortsetter i åtte svinger, med gjetter spilleren prøver å innskrenke ord ved hjelp av ledetråder gitt til henne. Hvis gjette spiller legger ned det rette ordet på slutten av den åttende runden, vinner hun runden og brytere roller med hennes konkurrent. Hvis hun ikke klarer å gjette ordet ved slutten av det åttende tur, må hun prøve å gjette et nytt ord.