Regler for brettspillet dam

Regler for brettspillet dam


Spillet av brikker, også kjent som engelsk utkast, amerikanske brikker eller rett brikker, er et klassisk brettspill som både nybegynnere og eksperter har hatt siden antikken, ifølge CheckersHistory. Checkers er ikke vanskelig å lære eller spille, men hvert spill inneholder lag av strategisk kompleksitet.

komponenter

En sjakk har 64 ruter arrangert i en åtte av åtte rutenett med vekslende lyse og mørke fargede ruter, vanligvis rød og svart. Hver spiller har et sett med 12 stykker, ett sett i en lys farge som rød eller hvit, og en i en mørk farge, vanligvis svart. De fleste brikker sett har stykker med riller rundt kanten, slik at de kan stable, og noen har en krone på den ene siden av hver bit.

Setter opp

Sitt overfor motstanderen og plassere brettet slik at du hver har en mørk firkant i nedre venstre hjørne. Plasser 12 stykker på de 12 mørke rutene til de tre radene nærmest deg. Motstanderen bør gjøre det samme. Ved en side av hver brikke har en krone, plasserer den siden ned. Spilleren med de mørke brikkene beveger seg først.

Tar en sving

På hver tur du må flytte ett stykke. Brikkene alltid holde seg på mørke rutene, så hver bevegelse er diagonal. Du kan flytte et stykke diagonalt frem en firkant til en tom plass, men ikke mer enn en firkantet og aldri bakover før senere i spillet.

Jumping

Fange motstanderens brikker ved å hoppe over dem med din egen. For å gjøre dette, må brikken være ved siden av motstanderens, og det må være en tom firkant på motsatt side. Hvis et hopp er tilgjengelig, må du ta den. Hvis mer enn en er tilgjengelig, kan du velge å ta. Når du hopper motstanderens brikke, fjerne den fra brettet.

flere Jumps

Noen ganger når du hopper motstanderens brikke lander din brikke i et kvadrat der du kan gjøre en annen hoppe. I så fall må du ta det hoppe så godt på samme tur. Fortsett å hoppe med samme stykke til du kan gjøre noen flere hopp. Igjen, hvis mer enn ett hopp er tilgjengelig til stykket sted langs linjen, kan du velge å ta.

Å gjøre en konge

Hvis du flytter en brikke til den siste raden av styret nærmeste motstanderen din, blir det en konge. Krone det som en konge ved å stable en tidligere fanget stykke på toppen av det. Hvis du spiller med et sett som har kronene merket på den ene siden av hver brikke, snu det slik at kronen vender opp. Det er ingen grense for hvor mange konger du kan ha.

Flytte en konge

Flytt og hoppe en konge fremover eller bakover, men likevel alltid diagonalt. Som vanlige hopp, hvis en baklengs hopp er tilgjengelig for en konge, må kongen må ta det eller velge en annen tilgjengelig hopp. Det eneste unntaket til dette er på turn at stykket er kronet konge, fordi din tur avsluttes når kongen er kronet.

Winning the Game

For å vinne spillet, enten fange hver og en av motstanderens brikker eller manøvrere brikkene til å blokkere noen trekk motstanderen kan gjøre med sine gjenværende stykker. Den kampen ender uavgjort hvis verken du eller motstanderen kan vinne ved begge alternativene.