Regler for en Vintage Board Peg spill kalt Go

Regler for en Vintage Board Peg spill kalt Go


Go er et veldig gammelt brettspill som oppstod i Kina. Det spilles med svarte og hvite steiner på et kvadratisk brett som er delt inn i 18 firkanter i hver retning. I motsetning til mange vestlige brettspill, er bitene spilles ikke inne rutene, men på kryss av linjene. Dermed er det 19 poeng i hver retning på brettet, noe som gjør totalt 361 punkter der steiner kan spilles.

Begynnelse og slutt

Go er begynt med et tomt brett. Svart spiller først ved å plassere et enkelt stein på ett av punktene. Hvit gjør deretter det samme, og de to sidene alternativ til all territorium har blitt hevdet, en hendelse som signaliserer slutten av spillet. Når spillet er over, stemmer overens hver spiller opp hvor mange poeng han har basert på enten de punktene som er omfattet av sine steiner, eller punkter som er kontrollert av å være omringet. Hver spiller får ett poeng for hvert punkt på brettet som enten er dekket av en stein eller i kontrollert territorium. Siden med flest poeng vinner.

Målet med spillet

Hensikten med Go er å styre så mye territorium på brettet som mulig, mens motstanderen prøver å gjøre det samme. Dette gjøres ved å plassere steiner på poeng og prøver å omgi territorium med steiner. Den svært enkle regler for Go føre til millioner av potensielle spillvariasjoner; det tar ti minutter å lære, men kan sjelden være mastret i livet.

fange Stones

En av de grunnleggende elementene i Go er fange av motstanderens steiner. Når du er i stand til å omgi enten en enkelt stein eller en gruppe av steiner ved å plassere steiner på alle de punktene som er vertikalt eller horisontalt koblet til dem, fange deg disse steinene og fjerne dem fra brettet. Territoriet at de okkuperte er nå territoriet ditt. Gå steiner er ikke flyttet på bordet i løpet av spillet. Når en stein er plassert på et punkt, det forblir der til slutten av spillet, med mindre det er tatt og fjernet.

Strategi

Mange intrikate og komplekse strategier har utviklet seg gjennom århundrene. En sentral idé i Go er "friheter" av en stein eller gruppe, med henvisning til hvor mange gratis poeng omgir den. En enkelt stein med noen steiner rundt den har fire friheter. Ved å opprette grupper av steiner, øker du friheter rundt gruppen, og dermed øke dine valg og gjør det vanskeligere for motstanderen å omgi deg og dine steiner. En gruppe på seks steiner i en rett linje med ingen steiner rundt det har 14 friheter, en gruppe av 9 steiner i en firkant har 12 friheter mv hjørner og kanter også spille en viktig rolle i strategien, som de er lettere å forsvare, men også lettere å bli fanget i.