Regler for Kinasjakk

Regler for Kinasjakk


Spillet av kinasjakk ble oppfunnet i Tyskland basert på et spill fra 1880-tallet kalt Halma. På 1920-tallet var det stor interesse for orientalsk lore, så to amerikanere som heter spillet Kinasjakk i tråd med innføring av mah-jong og oppdagelsen av King Tut graver i samme tiår. Reglene for Kinasjakk er lett å lære. Spillet kan spilles av to, tre, fire eller seks spillere.

spille Utstyr

Den Kinasjakk spiller bord har en sekskantet stjerne, med hvert punkt malt en annen farge. Vanligste fargene som brukes er hvit, svart, grønn, rød, blå og gul, men styret kan ha hvilken som helst kombinasjon av farger, så lenge de er lett gjenkjennelig. Spillet brikker kan være nesten hva som helst, avhengig av hvilken type bord du bruker. Plugger og klinkekuler er typiske stykker, men større styrene kan ha plater som ligner kontrolløren stykker. Settet av seks spill tokens vil være de samme fargene som stjernepunkter.

Setup

Sette opp spillet tar bare noen få minutter. For to eller fire spillere, plukker alle et poeng, noe som gjør at hver spiller er overfor en motstander. Med tre spillere, spillere er på stjernepunkter på en lik avstand fra hverandre. Hver spiller velger en farge og plasserer brikkene på sine respektive stjernepunkter. Når alle er klar, vende en mynt for å se hvem som går først, eller bli enige om en person gjøre det første trekket.

Spillets

På hver tur, beveger en spiller en brikke til en tilstøtende hull eller hopper over en annen brikke. Når det stykket er ferdig med å flytte eller hopping, er turn over. Hopping brikkene kan skje før spillerens token ikke kan hoppe lenger. Det er mulig å starte i den opprinnelige trekanten, hoppe stykker og ender opp i motsatt stjernepunkt. Du har lov til å hoppe motstandernes brikker samt din egen. Du kan også manøvrere rundt noen del av styret, inkludert ubrukte stjernepunkter og motstanderens trekanter. Husk at ingen del er fjernet fra brettet, og når en pinne eller marmor når det motsatte trekant, kan bitene bare flytte innen seksjonen.

Vinne

Den første personen til å flytte alle sine brikker inn i motsatt trekant vinner spillet. Men hvis en motspillers brikke blokkerer siste hullet en spiller trenger for å fullføre spillet, kan spilleren bytte ut bitene. Denne regelen skal være avtalt i begynnelsen av spillet fordi det er teknisk ingenting ulovlig om en motstander forlate sin del for å blokkere en motstander.