Regler for kinesisk hoppe roping

Kinesisk hoppe tau er et populært spill for barn i skolealder over hele verden, takket delvis til hvor billig det er å spille og lett det er å lære. Først spilles av barn i syvende århundre Kina, spillet ligner en krysning mellom paradis og tradisjonell hoppe tau og har så mange varianter som barn kan tenke deg.

Grunnleggende

Tradisjonelt krever kinesisk hoppe tau tre spillere og en lang, elastisk tau bundet inn i en loop. To av spillerne vikle strikken rundt anklene, og den tredje forsøk på å hoppe mellom, utenfor eller på tau i en avtalt mønster.

regler

Den eneste fast regel av kinesisk hoppe tau er at jumperen ikke kan gå glipp av en del av mønsteret eller hoppe ut av eller på tauet ut av svingen. Hvis han gjør det, er hans tur over.

Det er et bredt utvalg av hopping mønstre for spillet. Noen svarer med staving av ord. For eksempel, i en versjon av spillet, hver bokstav i ordet "Mississippi" gir en instruksjon. På "M" hoppe inn i midten av tauet. På "jeg" land med en fot på hver side av utsiden på tauet. På hver alternerende "S," hop med begge føttene fra den ene siden av på utsiden av tauet til den andre, og på "P" land med hver fot på et tau.

En annen måte å spille på er å gjøre opp et mønster før du begynner og ha den ekstra utfordringen med å memorere rutine på stedet. For eksempel, etablere et mønster av "inn, ut, på, venstre side, høyre side, på, i, ut" og deretter prøve å gjenta at rutinemessig uten å glemme den rekkefølgen.

Flere vanskelige trekk kan også inkluderes, som krysser tauet i en X med føttene. I et mønster som kalles "Diamonds", starter ved å trekke en tau over den andre med foten, deretter strekke andre taulengde med den andre foten for å danne en diamant form. Deretter hopper og slår til spinn og møte motsatt retning uten å gi slipp på diamantmønster. Gjenta dette så mange ganger som det tar å stave navnet ditt, en full mønster per brev, for eksempel.

En annen utfordrende mulighet er å benytte en hvilken som helst mønster, men gjøre avstanden mellom de taulengder større eller mindre, for å gjøre det mer vanskelig å lande utenfor eller inne i tauet. Løft høyden på tau med hver vellykket runde for å gjøre det vanskeligere for hopperen før hun savner og en annen spiller tar en sving.

Alternatives

Hvis det bare er en eller to barn, simulere tauet ved å tegne to krittlinjer på bakken i stedet, selv om dette ikke tillater å heve "tau". Man kan også bruke to stoler i stedet for de to barn som holder tauet.

Hvis du ikke har en tradisjonell elastisk tau, lage en ved å binde sammen gummistrikk. Nummeret du trenger avhenger av hvor stor gummi band er, men det bør være nok til å skape en løkke som er ca 9 fot i omkrets. Kontroller at provisorisk tau er lang nok til at den ikke snapper når pakket rundt anklene til barna som holder den.

Snarere enn å lage et mønster på forhånd, ringe ut retninger som du går. Barna holder tauet kaller "i", og jumper humle mellom tauene; utsiden barna kaller "på", og jumper lander med begge føttene på tauet. Dette blir vanskeligere jo raskere retninger kalles.