Regler for kinesisk hoppe tau Games

Kinesisk hoppe tau er et spill nytes av barn på lekeplasser og i treningstimer som tester deres koordinasjon, balanse og hukommelse. Den hoppetau er en løkke av stoff-dekket elastisk, ca 1/2 tommer i diameter og noen få fot lang. Det er strukket mellom to spillere, mens en tredje (eller flere) spiller bytter hoppe på eller rundt strukket tau.

Setup

Regler for kinesisk hoppe tau Games


To spillere stå noen få fot fra hverandre, vender mot hverandre. Den hoppetau er en løkke rundt hver spillers ankler og strukket stramt for å lage et rektangel, ca 12 inches bredt, mellom spillernes føtter. En tredje spilleren står på siden venter på å starte hopping.

Spillets

Den tredje spilleren må nå hoppe i et mønster i, ut og på tauene mens chan bevegelser som hun går. Bevegelsene må skje i en bestemt rekkefølge, og fotarbeid må være presis for å gå til neste nivå. Hver sekvens av trekk øker i lengde og vanskelighetsgrad etter hvert som spillet utvikler seg.

bevegelser

Regler for kinesisk hoppe tau Games


Bevegelsene er som følger: I (hopp med begge føttene i mellom de to tau), Out (hopp med begge føttene ut igjen til den ene siden av tauene), On (hopp med begge føttene og land en fot på hver av de parallelle tau), side Out (hoppe med begge føttene i løpet av de to tau til motsatt side, å fjerne alle tau), Sal Out (hopp og spre bena slik at føttene er utenfor tauene, men på motsatt side), side ved side (hopp med begge føtter, slik at bare en av de parallelle tau er mellom føttene, og deretter raskt hoppe og plassere begge føtter på motsatte sider av den andre tau).

Sekvens

Barn kan gjøre opp sine egne sekvenser og spille etter sine egne regler, skape mer vanskelige sekvenser som de går, men en vanlig startsekvens er: In, Out, side ved side, på, inn, ut.

Gå glipp av

En glipp skjer hvis en spiller ikke klarer å få en fot på begge tauene under en "on" hoppe, eller på annen måte flubs et hopp ved ikke å fullføre det riktig (hoppe begge føttene til side når de skal være skrev, for eksempel), eller hvis en spiller utfører bevegelser ut av riktig rekkefølge i avtalt rekkefølge. Det er der en god hukommelse er nødvendig for å gå videre til høyere nivåer. En glipp resulterer i en tapt tur og den neste spilleren i tråd får å hoppe.

økende vanskelighetsgrad

Regler for kinesisk hoppe tau Games


Spillet blir mer utfordrende når varianter legges for eksempel heve tauet høyere opp kroppen til knærne, leggene, lårene selv midjen. Et annet alternativ er å sløyfe tauet rundt bare en ankel av hver holder spiller, og dermed skape et svært lite rektangulært område der den tredje spilleren må hoppe.
En tredje utfordrende trekk er kryss og tvers hopp hvor jumperen må hekte på innsiden av foten hennes på utsiden av hvert tau og dra den over på motsatt tau for å lage en X, og deretter hoppe et forhåndsbestemt antall ganger krysset og uncrossing bena uten å miste tauet, og til slutt hoppe klar av både tau og ut av rektangelet.