Regler for Pente

Pente er en to-spiller spill som ligner på Othello der spillerne bytter på å plassere fargede steiner på et rutenett på brettet. Hensikten med pente er å oppnå en sekvens av stenene før den andre spilleren er i stand til å gjøre dette. Spillet krever hver spiller å reagere på bevegelsene til motstanderen og ta skritt for å hindre sine egne steiner fra å bli fjernet fra brettet.

Målet

Målet med Pente er å plassere fem steiner i din farge i en sammenhengende sekvens, enten vertikalt, horisontalt eller diagonalt. Steinene må ha mellomrom mellom dem, og ingen steiner av motstanderens farge kan falle mellom dem. I tillegg vil en spiller vinner hvis han fanger fem grupper av motstanderens steiner.

Spillets

Begynn ved å starte med en ren kost, fri for steiner. Spilleren er i besittelse av de svarte steinene begynner spillet ved å plassere en stein på midtpunktet av styret. Stones i spillet er plassert på tverrsnitt av styret og ikke innenfor områder selv. Etter den første steinen er plassert, spillere veksle mellom å plassere sine steiner på en tom tverrsnitt innenfor spillebrettet, som kan inkludere selve kanten av brettet. En montert stein kan ikke fjernes med mindre det har blitt fanget av en motstander.

Capture

Fange skjer når en spiller har to steiner plassert ved siden av hverandre uten andre steiner rundt paret. Hvis den andre spilleren er i stand til å plassere en stein av sin farge på hver side av motstanderens paret, vil han fange steinene og fjerne dem fra brettet. Stones kan fanges når de er plassert vertikalt, horisontalt og diagonalt. I tillegg kan en spiller skape en kombinasjon av fanger med riktig plassering, fjerne flere par steiner under en tur.

Seier

Spillet fortsetter til en spiller har fanget fem par motstanderens steiner eller plassert fem av sine egne steiner på rad. Når du legger en stein for å lage en sekvens av tre eller fire, bør en spiller ringe ut antall steiner i raden, slik at motstanderen oppmerksom på at en seier er nært forestående. Hensikten med dette er å hjørne en spiller til å blokkere en annen flytte, hindrer ham fra å fullføre hans egne rekker. Ved seier, er styret ryddet og spillet begynner igjen, med en svart stein blir plassert først.