Regler for Shoot the Moon Dominoes

Regler for Shoot the Moon Dominoes


Moon dominobrikker er et triks-tar spillet for tre spillere. En versjon av spillet ble populært med Texans i siste del av det 19. århundre, da baptister preget kortspill som en synd mot den kristne tro. En "måne" er når en spiller vinner alle triksene; begrepet "å skyte månen" har siden krysset over til noen amerikanske kortspill å betegne en stor spiller. Dette domino konkurransen er en forenklet versjon av spillet "Texas 42."

materialer

Du trenger en dobbel-seks domino sett. Bruk hver brikke unntatt dobbel-null. De 22 brikkene er delt inn i sju dresser og rangert de samme som i Texas 42. Draktene er: nuller, 1s, 2s, 3s, 4s, 5s og 6s. I hver sort dobbel flis er den sterkeste; for eksempel blant de toere, er sterkere enn 2-6, neste sterkeste flis i den dressen 2-2.

Hver flis har to tall, så potensielt en flis kan tilhøre en av to drakter avhengig av hvilken trumf kalles i begynnelsen av hånden.

Dealing

Hver spiller tar syv fliser. De ekstra fliser restene med ansiktet ned på bordet.

budgivning

Spillere gjør bud for hvor mange triks de kan vinne. Budgivning går med klokken rundt bordet, og hver spiller har lov til å by en gang. Spillere kan velge på fly som vil begynne budgivning på den første hånden; første bud deretter flytte en stol til venstre for påfølgende hender.

Spillere kan by på tre måter: de kan passere, velge et tall mellom fire og sju, eller gå "all in" og kaller 21. Budgivning 21 kalles "skyting the moon", fordi det betyr at spilleren spiller de vil vinne alle syv triks. Skyting månen er den eneste måten å overby en 7, og bør auksjonsvinneren vinne alle triksene, scorer de 21 poeng i stedet for bare sju. Hvis spillerne ikke pass eller ring 21, må hver påfølgende spiller by høyere enn den siste spilleren bud. Budgivning slutter når en spiller kaller 21 eller alle spillerne har bud. Den som byr høyest swaps ut en flis for ekstra på bordet og må nevne trumf.

Trump kan være hvilket som helst tall fra 0 til 6. Hvis Trump er null, dobbelt-null er den eneste Trump mulig i den hånden. Auksjonen Vinneren kan også ringe dobler som trumf. I dette tilfelle, alle doble fliser - 4-4, 2-2 og 1-1, for eksempel - er sin egen drakt med den sterkeste blir 6-6. Eller, kanskje ikke trumf bli kalt. Denne metoden kalles "følg meg", og det betyr bare at dobler er den sterkeste i hver farge.

spille

Auksjonen Vinneren fører med noen flis mot den første trikset. Hvis flisen spilles er en trumf, må andre spillere spille trumf hvis de kan. Hvis de ikke kan det, kan noen flis spilles. Hvis ikke trumf er spilt, bestemmer den høye siden den hånden dress. Igjen, spillerne spiller til at dressen hvis de kan. Hvis de ikke kan det, kan noen flis spilles.

Hvis en trumf er spilt, vinner den sterkeste trumf utslaget. Hvis ikke trumf er spilt, den høyeste flis av den gitte farge vinner. Trikset Vinneren tar de tre fliser, stabler dem på bordet med billedsiden ned, og begynner neste triks. Denne modusen fortsetter inntil alle brikker har blitt spilt.

scoring

Auksjonen Vinneren må ta minst like mange triks som bud for å tjene at antall poeng. Ingen ekstra poeng blir belønnet for å oppnå mer enn budet.

Dersom tilbyder unnlater å kreve så mange triks som var bud, budgiver score like mye negative punkter.

Hver triks vunnet er verdt ett poeng. For eksempel, hvis en spiller kaller seks triks og vinner dem, vinner han seks poeng. En annen spiller vinner de resterende punkt.