Regler for spillet av Clue

Det klassiske spillet av Clue setter spillere mot hverandre for å finne ut hvem som drepte Mr. Boddy, der forbrytelsen skjedde og hva våpen som ble brukt. I Storbritannia ble Clue oppfunnet i 1944 av Anthony E. Pratt og ble opprinnelig kalt Cluedo. I USA, Parker Brothers kjøpte rettighetene til spillet i 1949 og omdøpt den Clue. Selv om det er en rekke tema Clue spill (slik som Simpsons, Harry Potter og Clue Jr.), reglene og innholdet er det samme.

Board Set-Up

Navnene på de mistenkte, rom og våpen avhenge av temaet for Clue spillet. Den klassiske mistenkte er Miss Scarlet (rød), fru White (hvit), Mrs. Peacock (blå), professor Plum (lilla), Mr. Green (grønn) og oberst sennep (gul). Den klassiske våpen er tau, bly pipe, kniv, skiftenøkkel, lysestake og revolver. I alle versjoner av Clue, det er 6 mistenkte, 6 våpen og 9 rom; hver av de mistenkte har et eget utgangspunkt og våpen symboler er spredt blant rommene.

Hver mistenkt, våpen og rom har også et eget kort. Del kortstokken inn i 3 grupper: våpen, mistenkte og rom. Shuffle hver gruppe, plasserer dem med billedsiden ned på bordet og nøye plassere det øverste kortet (slik at ingen ser dem) for hver haug i "konfidensielt" eller "case file" konvolutt. Kombiner de gjenværende kortene i en kortstokk, shuffle og distribuere blant spillerne. Hver spiller mottar en detektiv notatbok ark, velger en mistenkt token og plasserer den på riktig start plass. Spillere kan krysse av kortene i hånden (fordi kortene i hendene ikke var involvert i kriminalitet) og bør holde sine bærbare ark hemmelighet.

Spillets

Spille spillet består av å kaste terningen, utforske rom, lage og motbevise forslag, og forsøker å løse kriminalitet. Miss Scarlet (rød) spiller først; spillet fortsetter med klokken. Rull terningen og flytt token antall plasser du rullet; hvis det er aktuelt, kan du bruke en hemmelig passasje. Hemmelige passasjer eksisterer i hjørnet rom og vanligvis lar deg flytte til motsatt hjørne. Etter å ha flyttet inn i et rom, med et forslag. Forslag inkluderer flytting av en mistenkt og våpen token inn i rommet du okkupere og sier "Jeg foreslår at forbrytelsen ble begått i (rom), ved (Suspect) med (Weapon)." Hvis token er flyttet inn i et rom, kan du på din neste tur, bruker det rommet i forslaget eller rulle terningen og flytte til et annet rom.

Anbefalinger og Beskyldninger

Etter et forslag er gjort, må de andre deltakerne prøve å motbevise påstanden. Forslag er avkreftet om noen kan vise den personen som gjorde det forslaget en kort hun heter; hvis noen har mer enn ett kort å motbevise forslag, bare må han vise ett kort. Spillere holde styr på kortene de har sett på sine bærbare ark. Forslag kan bare gjøres en gang etter inn i et rom. For å gjøre en ny forslag, må du flytte til et annet rom eller forlate rommet i en sving og gå inn i rommet på neste sving.

Hvis ingen kan motbevise ditt forslag, kan du enten lage en anklage eller avslutte din tur. Du trenger ikke å komme med et forslag før du gjør en anklage. Dessuten trenger du ikke å være i det rommet du anklager for å gjøre anklagen, men du kan bare gjøre en anklage under din tur. Si "Jeg beskylder (Suspect) for å begå kriminalitet i (rom) med (Weapon)" og deretter sjekke "konfidensielt" eller "case file" konvolutt. Ikke la de andre spillerne se innholdet i konvolutten med mindre du er riktige. Hvis du er riktig (alle 3 kortene må samsvare med din anklage), har du vunnet spillet og må plassere 3 kort med billedsiden opp på bordet for å vise dine motstandere. Hvis du er feil, returnerer 3 kort til konvolutten uten å vise dem til de andre spillerne. Du vil ikke lenger flytte token i løpet av spillet, kan ikke lenger gjøre forslag eller beskyldninger, og vil forbli å motsi forslag til andre spillere.