Retninger for å legge vektorer

En vektor er en mengde som både har en størrelse og en retning. Trukket på en graf, ser en vektor som en pil. Lengden på pilen representerer størrelsen av vektoren, og den retning som pilen viser retningen av vektoren. Vektorer kan legges grafisk eller matematisk.

Bruksanvisning

Legge vektorer grafisk

1 To eller flere vektorer kan tilsettes grafisk. Den første vektor, vektor A, er tegnet i diagrammet. Rekkefølgen i hvilken vektorene er trukket spiller ingen rolle, siden summen vil alltid være den samme.

2 Tegn andre vektor, vektor B, med bakparten starter på pilspissen av Vector A.

3 Tegne en rett linje fra halen av vektor A på hodet til vektor B. Denne tredje vektor, Vector C, representerer summen av vektor A og vektor B.

4 Mer enn to vektorer kan legges ved å tegne flere vektorer head-to-tail som beskrevet ovenfor. Deretter trekke summen fra halen av den første vektoren til hodet på den siste vektoren trukket.

Legge Vektorer Matematisk

5 Hver vektor er sammensatt av en horisontal og vertikal komponent. Vektoren er hypotenusen i trekanten er laget med sine horisontale og vertikale komponenter.

6 Den horisontale komponent av vektoren kalles X-komponenten. Verdien av X-komponenten er lik lengden av vektoren multiplisert med cosinus til vinkelen mellom vektoren og dens horisontale komponent.

X = lengde av vektor * cos (θ)

7 Den vertikale komponent, eller Y-komponent av vektoren er lik lengden av vektoren multiplisert med sinus til vinkelen mellom vektoren og den horisontale (ikke loddrett) komponent. Vinkelen verdien her er den samme vinkelverdi som brukes for å beregne X-komponenten.

Y = lengde av vektor * sin (θ)

8 Beregninger bør gjøres for X-komponent og y-komponenten av hver vektor som skal legges.

9 Verdiene av x-komponentene for alle vektorer skal legges sammen.

X (t) = Σ X1 + X2 + ... + Xn

10 Verdiene av Y-komponentene for alle vektorer skal legges sammen.

Y (T) = Σ Y1 + Y2 + ... + Yn

11 Størrelsen av den resulterende (sum) vektoren er lik kvadratroten av X-komponenten kvadrerte og Y-komponenten kvadrat.

Magnitude = √ (X (T) ^ 2 + Y (T) ^ 2)

(Magnitude) ^ 2 = X (t) ^ 2 + Y (T) ^ 2

12 Hvis X (t) og Y (t) begge er positive, vektorpunkter til kvadranten I.

Hvis X (T) er negativ og Y (T) er positiv, vektorpunkter til Quadrant II.

Hvis X (t) og Y (t) er begge negative, vektorpunkter til kvadrant III.

Hvis X (T) er positiv og Y (T) er negativ, vektorpunkter til Quadrant IV.

1. 3 Graden av denne vinkel kan beregnes ved hjelp av ligningen: arctan (resulterende) = (YT / XT). De ovennevnte retningslinjene vil fortelle deg inn i hvilken retning denne vinkelen vil peke.