Risk-kort Spilleregler

Risk-kort Spilleregler


Risiko er en strategi brettspill hvor spillerne kjemper for å okkupere hver territorium på kartet mens eliminere motsatte hærer i et forsøk på å erobre verden. Det er to store regelsett for å spille Risk: Global Domination Risiko og Mission Risk. Global Domination Risk benytter ikke oppdraget kort, men begge stilarter utnytte territorium kortene.

Mission kort

I Mission Risk, er målet med spillet er å fullføre fire oppdrag. Ved starten av et spill av Mission Risk skille misjons kortene i fire bunker i henhold til etikettene på ryggen av kortene: generelt, major, oberst og kaptein. Hver kortstokk representerer en annen vanskelighetsgrad på oppdrag ferdigstillelse. Shuffle hver haug separat og sette dem med billedsiden ned på bordet. Hver spiller trekker en oppgave kort fra hver haug og ser på dem, holde dem skjult for de andre spillerne. Oppsett og spill-spiller for Mission Risk fortsetter på samme måte som tradisjonelle Global Domination Risk herfra fremover. Hensikten med Mission Risk, er imidlertid å fullføre fire oppdrag første stedet for å ta over verden. Som du fullføre oppdragene gjennom hele spillet kan du bla oppdraget kort med forsiden opp å kreve dem, men du kan bare kreve ett oppdrag per tur. Den første spilleren til å fullføre alle fire av sine oppdrag vinner.

Utgir Territory kort

Tory kortene er brukt i spill-spiller i både Mission Risiko og Global Domination Risk. Hvis en spiller en bonus i det minste ett område i bekjempningsfasen av sin omdreining, da hun mottar et område kort fra toppen av dekket ved enden av svingen. Hvis en spiller erobringer flere territorier gjennom hennes kamp fase hun fortsatt bare får ett territorium kort på slutten av hennes tur. Hvis ingen territorier erobret i løpet av en tur så ingen territoriekort blir belønnet.

Turning i Territory kort

I både Mission Risiko og Global Domination Risiko spillere satt forsterkninger i begynnelsen av hver runde. En måte å få flere forsterkninger er å slå i sett med territorium kort. Hvert territorium kort, med unntak av to jokere, har et bilde av en infanteri, en kavaleri eller en artilleri på toppen. Når en spiller har et sett med tre kort i hånden som viser ett av hvert bilde eller tre av det samme bildet, kan denne spilleren handle settet av tre for forsterkninger i begynnelsen av sin tur. I Global Domination Risk antall forsterkninger du får, avhenger av hvor mange territorium kort sett som har blitt slått i av alle spillerne gjennom hele spillet. Det første sett er verdt fire soldater, den andre er verdt seks, den tredje er verdt åtte, den fjerde er verdt 10 og mengden av soldater øker etter fem for hvert sett slått inn etter det fjerde. I Mission Risk antall forsterkninger for hvert sett er konstant gjennom hele spillet. Et sett av tre infanteri kortene er verdt fire bonus forsterkninger, et sett av tre ryttere er verdt seks bonus forsterkninger, et sett av tre artilleri er verdt åtte forsterkninger og et sett med ett av hvert bilde er verdt 10 bonus forsterkninger.