Risk Spillet instruksjoner

Risiko er et brettspill av strategi og litt flaks. Vinneren er den første til å beseire alle de andre spillernes hærer og erobre verden. Spillet tar flere timer å fullføre, og en del prøving og feiling for å bli god på det.

Setter opp

For det tradisjonelle spillet, vil du trenge minst tre spillere. Antallet mennesker bestemmer antall hærer hver person starter med (3 spillere = 35 hærer, 4 spillere = 30 hærer, 5 spillere = 25 hærer, 6 spillere = 20 hærer). Tre stykker representerer en hær. En infanteri teller som én, teller en rytter som fem og en kanon teller som 10.
Stokke kortene og rulle for å se hvem som går først. Spillet går med klokken.

plassere Armies

For å starte spillet, vil hver spiller bytter plassere en infanteri på territoriet hans valg, og starter med den personen som rullet flest. Når minst en hær sitter i hvert territorium, begynne å plassere ekstra infanteri i områder som allerede eide før alle start infanteri menn har blitt brukt opp.
Prøv å skaffe territorier på samme kontinent eller ved siden av hverandre hvis mulig. Plasser ekstra enheter bare i områder som du ønsker å holde på. Sprer selv for tynn eller lik mellom territorier kan være skadelig senere i spillet. Det er ofte lettere å fokusere på bestemte områder.

Begynn med en Turn

Ved starten av hver sving, vil en person får et minimum av tre hærer til sted. Sett enheter på steder der du har tenkt å angripe eller på steder som må forsvare før neste sving.
Bonus hærer er tildelt for å eie minst 12 andre land, å eie et kontinent eller "innløse" kort. Hvis minst 12 andre land er eid, dele det totale antall av tre og runde ned for å bestemme antallet hærer tildelt i stedet for minste tre. Eie et kontinent gir de ekstra hærer vist på brettet. Innløse eller snu i tre matchende Risiko kortene gir ekstra hærer i numrene på bunnen av brettet, fra fire til 55. Å ha en av hver av tre bilder - soldat, rytter og kanon - eller tre av samme bilde tillater en spiller til kontanter. Hvis du eier et territorium avbildet plassere to menn på dette territoriet. Spillerne er alltid i stand og som kreves for å tjene penger når de har fem kort i starten av en sving.

Under en Turn

Risk Spillet instruksjoner


Når hærer er plassert, kan en spiller erklære angrep på andre spillernes territorier som grenser sin egen. Kampen vinneren avgjøres ved å rulle terningen. Angriperen må ha antall hærer i territoriet pluss en rulle som antall terninger (opptil tre). Forsvareren får to for to eller flere enheter.
Spillere vil rulle inntil alle hærene i det forsvar territorium er borte, alle unntatt en hær på motstanders landet er borte eller angriperen kaller seg angrepet. På hver rull, vil hver spiller høyeste terningen bli matchet. Forsvareren vinner i en uavgjort. For hver match-up, lik den tapende terningkast én enhet tapt.
Hvis en angriper beseirer alle forsvarerens hærer, vil han flytte antallet hærer lik eller større enn antall terningene rullet, etterlot minst en hær i den opprinnelige territorium.
Hvis en annen spiller mister alle sine gjenværende hærer på bordet, får angrepsspiller som spillerens Risiko kort.
Spillere kan angripe så mange områder som de ønsker i en sving. La det være nok hærer for å forsvare territorier fra andre spilleres angrep.

Avslutte Turn

Når spilleren bestemmer seg for å slutte å angripe, kan han befeste hærer fra ett grenser land til et annet hvis han ønsker. Dette er en god måte å forsvare et bredt område eller kontinent ved pæling hærer inn i et enkelt område å avverge angripere, som for eksempel Brasil fra Nord-Afrika.
Dersom spilleren har erobret en eller flere territorier, får han bare en Risk kort fra bunken på slutten av svingen.