Rubiks kube løsninger for en 5X5

Rubiks kube løsninger for en 5X5


Rubiks kube er en av de mest populære lekene noensinne oppfunnet, med mer enn 300 millioner solgte enheter. Populariteten til 3x3-modellen førte til opprettelsen av to større modellene: Rubiks Revenge (4x4) og Rubiks Professor (5x5). Den største kube, Rubiks Professor, har mer enn 283 trevigintillion permutasjoner. (Det er 283 fulgt av 72 nuller!) Til tross for at mye større, opererer 5x5 etter samme prinsipp som den 3x3. Alle individuelle deler roterer rundt seks forskjellige fargede sentrum stykker. Du kan bruke dette konseptet til å løse 5x5.

Løs Centers

En 5x5 har totalt 54 sentrum stykker (ni på hver ansiktet). Åtte sentrum stykker på hver ansiktet kan flyttes; en kan ikke. Begynn å løse sentrene ved å lage rader med tre midtre delene hver og matche dem opp med riktig ansiktet. Når minst to tilstøtende sentre har blitt løst, kan de resterende sentrene ikke fullføres uten å forstyrre de som allerede er gjennomført sentre. Fortsett ved å bruke "flytte ut av veien" -prinsippet: Roter en fullført rad i stedet for en annen fullført rad, rotere midten slik at den nye raden er et annet sted, og deretter erstatte den gamle rad. Å gjøre dette kan du flytte brikkene inn på riktig sted uten å forstyrre resten av kuben.

Løs Edges

En 5x5 har totalt 36 forskjellige kant stykker. Hver kant er sammensatt av tre forskjellige stykker. For å løse en kant, må du finne to stykker som passer. Rotere dem slik at når du møter en enkelt side, er en på toppen, og en er på bunnen. Juster dem og rotere kanten ut av veien slik at en ny "ødelagt" edge tar sin plass. Re-align center og gjenta denne prosessen for tredje stykke på samme kant. Fortsett på alle 12 kanter før de er alt komplett.

Fullfør 5x5 Just Like a 3x3

Etter å løse sentrene og kanter, har 54 midtre delene blir seks store "center firkanter." De 36 kant brikker har blitt 12 store "kanter". De åtte hjørner fortsatt. Med 12 kanter, seks sentre og åtte hjørner, har 5x5 nå samme mål som en 3x3. Brikkene er fortsatt forvrengt, men du kan orientere dem riktig å bruke noen favoriserte metode for å løse en 3x3.

Den mest grunnleggende tilnærming til å løse en 3x3 er "laget ved senere" -metoden, hvor hvert lag er løst en av gangen. Andre metoder omfatter Petrus metode, oppfunnet av Lars Petrus, og Fridrich metoden, oppfunnet av Jessica Fridrich. Enhver metode for 3x3 vil arbeide for å fullføre 5x5 på dette punktet.

Paritet

Fordi en 5x5 har så mange permutasjoner, kan mønstrene oppstå når alle sentrene og kantene blir løst som ville være umulig i en vanlig 3x3. Dette er kjent som paritet. På en 5x5, dette skjer når to kanter er "snudd". De vises i en annen retning enn de ville var kuben en 3x3. Hvis en situasjon oppstår paritet, er det umulig å løse kuben ved hjelp av samme metode som en 3x3, selv etter å ha fullført kantene og sentre. Men det er en enkel måte å korrigere en paritet situasjonen på en 5x5 skal det skje. Roter de to snudd kantene slik at når du møter den ene siden, er en på toppen, og en er på bunnen. Deretter roterer de to aksene på høyre klokken en kvart omdreining. Roter toppaksen en halv omdreining. Gjenta dette fire ganger. Dette vil rykke fire kanter, inkludert snudd kantene, slik at du kan løse dem på vanlig måte.