Science Prosjekter på prosjektiler og Gravity

Science Prosjekter på prosjektiler og Gravity


Et prosjektil er et objekt som er kastet, lansert eller skutt, slik som en golfball, en pil eller en romferge. To egenskaper påvirker prosjektil bevegelse: tyngdekraften og luftmotstanden. Studenter kan utføre en rekke prosjekter for å teste sin forståelse av prosjektil bevegelse, bruker fysikk til å utforske og beregne baner av disse stedene.

Hit Target

Prøv å plassere en kopp i stedet hvor en marmor rulle av et bord vil lande ved hjelp av fysikk av prosjektil bevegelse. Sett opp en rampe i den ene enden av et bord og feste den på plass. Hold en marmor på toppen av rampen og la det gå til bunns. Bestemme hastigheten av marmor når den når enden av rampen av timingen hvor lang tid det tar marmor for å nå bunnen av rampe flere ganger og ta gjennomsnittet. Multiplisere den gjennomsnittlige tid med det dobbelte av lengden av rampen for å finne den endelige hastighet. Deretter finner den tiden det vil ta marmor til å slippe fra høyden på bordet til gulvet ved å multiplisere høyden på tabellen med to, dele det kvantum av gravitasjonskonstanten og tar kvadratroten av at mengden [t = sqrt (2t / g)]. Multipliser denne gangen, og den endelige hastighet fra det første skrittet for å beregne hvor langt marmor vil reise horisontalt (D = VT). Sett opp en kopp i stedet hvor dine beregninger forutsi marmor lander, så la marmor gå og se hva som skjer. Oppmerksom på eventuelle årsaker til at marmoren ikke kan falle på nøyaktig sted du beregnet.

Paper Airplanes

Konstruer papir fly med varierende tyngdepunkter for å fastslå noe som kan fly lengst. Bruk utskrifter eller trinn-for-trinn-instruksjoner for å opprette flere papir fly med samme form og vekt. Fest en binders til hvert fly på en annen del av kroppen, for eksempel nesen, midten, rygg og vingen. Sett opp et målebånd eller meter pinner på bakken og se hvor langt du kan komme hvert plan å fly. Man kan også variere vekten av prosjektilene og se hvilken effekt dette har på sin bane.

fallende gjenstander

Du kan reprodusere Galileos berømte eksperiment ved å la ulike objekter falle fra en viss høyde på samme tid og beregne deres akselerasjon eller den tiden det tar dem å treffe bakken. For eksempel, samle ulike biter av frukt og legge ut aviser på gulvet i nærheten av en stol. Først holder to av samme frukt, for eksempel to appelsiner, ut foran deg. La dem slippe på samme tid, og se om de treffer gulvet samtidig. Da slipper to forskjellige frukt, for eksempel en appelsin og en drue og se om det er noen forskjell. Du kan også bruke ulike formet objekter, som et papirark, en fjær, en tung ball eller en bok. Undersøke hvorfor noen objekter ikke kan falle så raskt, selv om alle objekter oppleve det samme gravitasjonskraft.

Vind og Angle

Bestemme hvordan vindhastighet og utslagsvinkel påvirke prosjektilbane, slik som en flaske eller en rakett vann ballong. Sett opp en lansering system utenfor, enten ved hjelp av en lufttank og en rakettkaster eller en vann ballong kanon. Mål vindhastigheten med en vindmåler. Sett bærerakett med en vinkelmåler i en viss vinkel, for eksempel 30 grader, og fyre et skudd. Måle hvor langt prosjektilet reist rett og til siden. Kjøre to til fem flere prøver ved forskjellige vinkler, for eksempel 40, 50 og 60 grader. Gjenta testen med de samme vinklene på en annen dag med en annen vindhastighet. Se hvordan hver variabel påvirker banen. Kontroller at alle raketter eller ballonger er av lik vekt og størrelse.