Seks Dice Spilleregler

Seks Dice Spilleregler


Seks Dice er et terningspill kjent av mange andre navn, blant annet Ten Thousand, Zilch og Farkle. Det er et enkelt spill hvor spillerne prøver å score ved å få visse kombinasjoner på terningen. Kombinasjoner er verdt settpunkter og spillerne prøver å rase å være den første spilleren til å tjene 10.000 poeng. Reglene er svært tilpasningsdyktig og enkel å forstå.

Spille

Spillere rulle alle seks terningene under deres tur. Bestem på spillerekkefølgen ved å rulle en terning. Personen med høyest roll går først. Spillere kaste terningen og telle sin poengsum. Hvis de har ikke-scoring terningen igjen, kan de rulle disse terningene igjen. Så lenge de holder ruller scoring terninger, kan de holde rulle. Hvis alle seks terningene kan score, kan spillere deretter kaste alle seks terninger igjen. Spillere kan stoppe når som helst, etter scoring i den første tiden (se spesielle regler) og ta sine poeng. Hvis spillerne kaster en rull som ikke genererer nye score, de mister sin tur, og de opptjente poeng i hånden og den neste spilleren får en sjanse. Spillet fortsetter helt til noen scorer 10000 poeng.

scoring

Scoring i seks terninger kan virke komplisert, men det er egentlig bare noen få bestemte regler. Hver rullet er verdt 100 poeng, mens hver rullet fem er verdt 50. Tre som er verdt en rask 1.000 poeng. Tre av noen annen form tar terningverdien og multipler det med 100. For eksempel vil tre toere lik 200 poeng. Spillere scorer 3000 poeng for å rulle en, to, tre, fire, fem og seks i ett kast. Tre par scorer 1500 poeng. Alle spesial scoring kombinasjoner må kastes i en rull for å telle. For eksempel, hvis en spiller kaster to enere og deretter ruller en annen, han scorer 300 poeng, ikke 1000. Likeledes, en spiller som ruller to femmere og to enere og deretter ruller to seksere på det neste kastet ikke scorer for to par, men bare for de to femmere og de to seg.

spesielle regler

Det finnes noen spesielle regler spillerne kan enten legge til grunnleggende spillet eller ignorere hvis de ikke føler for en ekstra utfordring. For eksempel må spillere som ikke har scoret ennå rulle minst 500 poeng i sin første scoring forsøk. Etterpå kan de scorer så lite som 50 per tur. Senere i spillet, kan spillerne kaste scoreless første ruller. Hvis en spiller gjør dette tre ganger på rad, mister hun 1000 poeng. Når fem av de seks terninger er scoring, noen spillere bruke regelen om at de har to sjanser til å rulle den sjette dør å score. Scoring med den sjette dør gir mulighet til å rulle alle terningene igjen, samt en 500 poeng bonus. Denne bonusen øker med 500 hver gang spilleren gjentar denne bragden i enkelt tur. Noen spillere har en regel der seks terninger av samme type kastet i en enkelt rulle teller som en automatisk spillet seier.