sekvensielle spill

sekvensielle spill


En sekvensiell spillet er en type spill hvor enkelte spillere plukke sine handlinger før andre spillere. Som et resultat, kan de som tar deres tur senere i spillet har tilgang til informasjon som ikke er tilgjengelig for de første spillerne til å ta deres tur, noe som gir spillet et strategisk aspekt. Grunnet form av sekvensielle spill, til de første spillerne bytter er i stand til å påvirke utfallet av spillet. Noen eksempler på sekvensielle spill inkluderer sjakk, dam, fangens dilemma, Utbetalingen strategi og blå-rød hackenbush.

Typer sekvens Games

Avhengig av hvordan den sekvensielle spillet er strukturert, kan det variere dramatisk. Hvis spillerne har tilgang til all informasjon relatert til den andre spillerens handlinger, er det sekvensielle spillet en av perfekt informasjon. Dersom bare enkelte spillere har tilgang til den andre spillerens handlinger, er spillet en av mangelfull informasjon. Dersom alle spillerne er i stand til å handle på samme tid, er spillet kalles en simultan spill. Fangens dilemma er en av de mest kjente eksemplene på spillteori og er også et eksempel på en sekvensiell spill av mangelfull informasjon.

Representasjon

En av de mest populære måter å beskrive sekvensielle spill er gjennom omfattende skjema representasjon, som ofte tar form av et spill tre. Spill trær består av noder og grener; disse tallene representerer de handlingene som er tilgjengelige for spillerne og bevegelsessekvensen. Etter en sekvensiell kamp er spilt, kan det bli portrettert av en omfattende spilltre, som beskriver alle de handlinger og reaksjoner som finnes i spillet.

Normal Form

I tillegg til omfattende skjema representasjon, kan sekvensielle spill beskrives ved normalform representasjon. Normal skjema representasjon tendens til å se mer ut som en standard diagram, snarere enn et tre. Normalform representasjon skisserer mulige bevegelsene til spillerne og resultatene i spillet, basert på disse trekkene. Ved å undersøke en sekvensiell spillet gjennom normale form representasjon, kan en spiller lage en strategi for hvordan de skal gå videre med spillet.

Nash Equilibrium

Oppkalt etter Nobelprisvinneren matematikeren John Nash, beskriver Nash likevekt staten i en sekvensiell spill der hver spiller har valgt en strategi designet for å optimalisere sin Utbetalingen i spillet med hensyn til strategier for andre spillere i spillet. Hvis en spiller finner sin Nash likevekt i et sekvensielt spill, da de har funnet sin beste trekk, og vil ikke ha noen grunn til å endre sin strategi med mindre andre spillere endre deres. Fangens dilemma er et utmerket eksempel på Nash Equilibrium, i at hvis begge spillerne være stille (samarbeide), det gir et bedre resultat for hver spiller, så lenge både ta hensyn til hverandres beslutning. Fangens dilemma består av to spillere, og hver har et valg av å bo stille (samarbeid med partner) eller bekjente (defecting fra partner). For eksempel, hvis fangen A og B begge samarbeide, vil de hver tjener én måned. Hvis Prisoner En samarbeider men B defekter, A får ett år og B går fri.