Slik holder Score i tabell Shuffleboard

Slik holder Score i tabell Shuffleboard


Shuffleboard er en etterkommer av "shovelboard," et spill fra gamle England, og innendørs versjonen spilles på en lang trebord. En annen variant, kalt "sjoelbak," spilles i Nederland. I alle versjoner av spillet, spillerne skubbe flate runde stykker - kalt "vekter" - for å sende dem gli langs en merket bord eller bord, scoring poeng avhengig av hvor brikkene havne. I innendørs shuffleboard, kan spilleflaten være alt fra 12 til 22 fot lang. Det bør være blankpolert for å tillate vektene for å gli lett.

Bruksanvisning

Spillets

1 Tegn en krittstrek over bordet, 6 fot fra den andre enden. Dette er "feil linje." Tegn en linje 12 inches fra den andre enden av tabellen. Dette er "toer" eller "to-punkts linje." Tegn en linje 6 inches fra enden av bordet. Dette er "treer" eller "tre-punkts linje".

2 Kaste en mynt for å avgjøre rekkefølgen på spill for første runde eller "end". Balansere en spiller vekt på nær kanten av bordet for å ta en tur. En del av spille vekt bør overheng bordet kanten slik at den stikker ut i verdensrommet.

3 Strike den utstikkende kanten av spille vekt med håndflaten for å sende den glir opp på bordet. Alle spillere bytter på å gjøre dette før de har spilt alle fire av sine vekter. Spillerne har lov til å slå sine motstandere stykker med en glidende vekt og kan slå dem ut av spill eller til og med av bordet helt.

4 Fjern eventuelle vekt som ikke helt krysser foul linjen. Denne vekten er fortsatt ute av spill til neste runde eller "slutten" av spillet. Tilsvarende noen vekt på at overskridelser slutten av bordet og faller til gulvet er ute av spill, og kan ikke score.

5 Begynn en ny runde eller "end" når alle vektene har blitt spilt. Vinneren av forrige "end" starter neste runde.

scoring

6 Bestem på vinneren av hver "end" når spillerne har spilt alle sine vekter. Vinneren er den spilleren som har vekt er nærmest enden av brettet. Vinneren er den eneste spilleren som scorer i denne "enden" av spillet. Noen av vinnerens vekter som ligger utenfor de av hans nærmeste rival kan også tjene poeng. Noen av vinnerens vekter som er ut-distansert av en rival er ikke kvalifisert til å score. Dette betyr at en vinner kan ha mellom ett og fire vekter som poengene kan tildeles.

7 Tildelings fire poeng hvis en kvalifisert vekt er en "henger" eller "avsender", som betyr at det overheng langt kanten av bordet. Der det er ikke umiddelbart klart om en vekt er overhengende, trykk forsiktig den flate ansiktet av en annen vekt i forkant av vekten i spørsmålet. Hvis det motsatte kanten av vekt i spørsmålet løfter opp, da det regnes som overhengende.

8 Award tre poeng til en kvalifisert vekt som har fullt krysset tre-punkts linje, men er ikke overhengende bordet. Hvis noen del av denne vekten er på, eller rørende, den tre-punkts linje, det scorer bare to poeng.

9 Award to punkter til en kvalifisert vekt som har fullt krysset to-punkts linje, men har ikke fullt krysset tre-punkts linje. Hvis noen del av denne vekten er på, eller rørende, to-punkts linje, det scorer bare ett poeng.

10 Award ett punkt til et kvalifisert vekt som har fullt krysset foul linjen, men har ikke fullt krysset to-punkts linje.

11 Hold styr på hver spillers score. I en to-player spill, den første til å nå 11 poeng er vinneren. Hvis du spiller dobler (lag på to), det første laget til å nå 21 poeng er vinneren.

Hint

  • Bruk et målebånd for å bestemme resultatet der to spillernes vekter har reist en nesten identisk avstand.
  • Sørg for at alle forstår spillets regler på et bestemt venue.The eksakte regler og poeng konvensjoner shuffleboard kan variere, avhengig av hvor det spilles: de som er gitt her er veiledende. For eksempel angir Texas Åpne shuffleboard turnering hver kamp skal spilles til 15 poeng, i stedet for de tradisjonelle 11 poeng.
  • Mynter kan brukes som vekter. Pass på at myntene er alle samme verdi og er tydelig merket, for eksempel med farget kritt, slik at spillerne kan identifisere sine egne vekter.
  • De fleste konvensjonelle visdom sier at den som spiller sist i spillet har fordelen.