Slik identifiserer du jernverk Pottery



Jernverk keramikk var en form for holdbar, porselen-lignende keramiske utviklet i Staffordshire Potteries område i Great Britain i løpet av begynnelsen av det 19. århundre for masseproduksjon. Begrepet "jernverk" ble patentert av Charles James Mason, som utstedte varer med backstamp "Mason jernverk Kina." Mason jernverk var særegne for inneholder jern slagg som en av ingrediensene. Men andre produsenter som Spode og Ridgway gjort svært lignende produkter i hele det 19. århundre. Jernverk keramikk kan vanligvis identifiseres av sine tegninger og fysiske egenskaper.

Bruksanvisning

1 Inspiser element for en trykt backstamp på basen. De fleste brikkene vil bære ordet "jernverk" eller begreper som "stein china" eller "semi-porselen." Disse ordene kan opptre både alene eller som del av et komplett maker backstamp. Stykker av Mason vanligvis bærer merket "Mason jernverk Kina", mens Spode biter ofte si "Spode Stone Kina". Ridgway jernverk er ofte merket med en backstamp som utelater produsentens navn, men som inneholder ordene "steintøy" eller "jernverk" og mønsteret navn innen ett av en rekke dekorative grenser.

2 Føle vekten av brikke og måle hvor stor den er. Ironstone brikkene er tung og tett potted, ikke lys og delikat.

3 Se på dekorasjon. To av de store produsentene, Mason og Spode, dekorert de fleste av sine stonewares med orientalsk stil blomster og blader med tre sterke farger - blått, rødt og gull. Mange samler jernverk og andre former for steintøy nettopp fordi de er trukket til denne levende fargevalg. Ridgway også gjort stykker i denne stilen, men også produsert jernverk med ulike transfer-trykt floral og billed design i blått og hvitt eller andre dempede farger.

4 Betrakt funksjon av stykket. Jernverk ble brukt til å lage innenlands, utilitaristisk stykker - mugger, skåler og tallerkener. Rent dekorative elementer som figurer vil ikke bli gjort av jernverk.

5 Spot moderne reproduksjoner ved å se på basen. Den ekte artikkelen vil vise noen slitasje og misfarging til randen av basen fra et århundre eller så for å bli flyttet fra en støvete hylle til en annen, mens reproduksjoner vil se blek og nytt. Noen ganger produsenter av reproduksjoner prøve å kompensere ved å bruke tilfeldige sprut av maling og gips til basen, men dette vil ikke skjule mangelen på en troverdig mønster av slitasje.