Slik kjører du et rollespill

I sin kjerne, rollespill er ikke mer enn "la oss late" spill av barndom med mye mer avanserte regler og rulling av ulike typer terning for å bestemme utfallet av visse handlinger. Her er hvordan du kjører en som en Gamemaster.

Bruksanvisning

1 Bli kjent med systemet der du har tenkt å kjøre et spill. Du kan gjøre dette både ved å lese reglene bøker og moduler for dette systemet, og også ved å spille i dette systemet til du føler at du er klar til å kjøre et spill.

2 Lag en idé for et eventyr, eller velg en pre-laget eventyr. Du kan også ta en eksisterende eventyr og justere den. Prøv å finne noe som interesserer deg; du vil legge mer vekt på noe du liker og gjøre en bedre jobb.

3 Finn ut om eventyret vil kjøre i løpet av en økt eller flere, og om det er en frittstående eventyr eller en del av en større historie bue. Dette vil avgjøre hvor mye forskning og kartlegging du trenger å gjøre for å sette alt sammen.

4 Utvikle karakterer og scener spillernes tegn vil støte på. Hvis du velger en pre-laget eventyr, vil det meste av dette arbeidet gjøres for deg, men det kan være lurt å tilpasse den til din stil og preferanser. Vær også klar over at mange potensielle spillere kan ha lest den opprinnelige eventyret, slik at du ønsker å kaste dem et par overraskelser.

5 Sett sammen en gruppe spillere å delta i eventyret. Hvis du allerede er en del av en spillgruppe, kan du ordne med den vanlige gruppen Gamemaster til å ta over for natten og få hans eller hennes råd og støtte i å kjøre spillet.

6 Levere informasjon om eventyret til spillerne på en overbevisende måte. Bruk stemmene, aksenter, og vesen å formidle natur tegnene partiet møter. Velg beskrivende ord for innstillingen og andres handlinger. Gjør det interessant og morsom.

7 Involver spillerne ved å arbeide sine karakterenes bakgrunn inn i eventyret der det er mulig. Oppmuntre dem til å spille i karakter så mye som mulig.

Hint

  • Rulle terningen da kalt for, men ikke være en slave til resultatene. Hvis et dramatisk øyeblikk kalles for, fudge resultatene - men gjør det i spillernes favør så mye som i din egen. (Dette er grunnen til at mange Gamemasters kastet sine terninger bak en skjerm.)
  • Rollespill skiller seg fra andre spill ved at de er et samarbeid, ikke en konkurransedyktig. Ditt mål som Gamemaster er å tjene som en tilrettelegger, ikke en konkurrent.