Slik konverterer til sfæriske koordinater med en kalkulator
For å finne et punkt i tredimensjonalt rom krever tre tall. Vanligvis er disse gis som avstander fra enkelte punkt, i form av øst-vest, nord-sør og opp-ned, noe som kan kalles x, y og z, hhv. For eksempel, breddegrad, lengdegrad og høyde.
Et alternativt system er å bruke to vinkler og en avstand. Disse kan være merket theta (vinkelen fra xy-planet i x-aksen), phi (vinkelen fra z-aksen) og r (i avstand fra et sentralt punkt). (Se Referanse for et bilde og noen alternative ordninger). Det er mulig å omdanne fra den ene til den andre.
Bruksanvisning
1 Square verdiene av x, y og z.
2 Legg de tre rutene.
3 Ta kvadratroten av summen. Dette er r.
4 Del y av x.
5 Ta arctangent (eller inverse tangens) av kvotienten. Dette er theta. (Noen ganger er dette merket tan ^ -1 på kalkulatorer).
6 Del z av r.
7 Ta invers cosinus eller arccosinus av kvotienten. Dette er phi. (Ofte merket cos ^ -1 på kalkulatorer)