Slik spiller brettspillet Go

Go er et strategisk asiatisk brettspill som oppstod i Kina i minst 4000 år siden. Det er beundret for sin strategisk dybde og relativt enkle regler av spillere rundt om i verden, men det er fortsatt mest populært i landene i Kina, Korea og Japan.

Bruksanvisning

1 Start med en blank bord.

2 La den svarte spilleren til å gå først. Svart tar alltid den første svingen i spillet. Den svarte Spilleren kan bestemmes ved en hvilken som helst tilfeldig metode, men en vanlig metode for utvelgelse kalles "nigiri". En spiller tar en håndfull av steiner i sin hule hånd. Motstanderen enn steder enten en eller to steiner på brettet for å indikere enten oddetall eller partall. Spilleren holder håndfull steiner teller steinene for å finne ut om tallet er et partall eller oddetall. Hvis den andre spilleren gjettet selv, og det er enda steiner, og spilleren med den håndfull spiller svart. Ellers spiller han hvit. Alternativt, dersom en spiller er kjent for å være svakere spilleren, han kan gis et handikap og tillates å spille svart automatisk.

3 Alternative Plassere steiner på de tomme kryss på tavlen. Stones er fanget hvis alle steder i direkte tilknytning til det er okkupert av motstridende steiner, og vinneren på slutten av spillet er den spilleren som kontrollerer eller har omringet den mest territorium. På denne måten til spillet veksler, med hver spiller å bygge vegger av stein surround steiner av motstanderen.

4 Sjekk for hindringer for bevegelse. Bare en regel kan hindre en stein fra å bli plassert på et gitt sted. Ingen stein kan plasseres på en slik måte at det fører til styret å duplisere nøyaktig samme layout som den hadde i en tidligere tur. Dette er for å forhindre endeløse sløyfer av bilder som ellers ville være mulig.

5 Løse fanger. Når et trekk er gjort som forårsaker steiner for å bli omringet, fanger må løses. Først blir noen steiner på den motsatte siden av spilleren som nettopp flyttet som helt omgitt av fiendtlige steiner eller er omgitt helt av fiendens steiner og et bord kanten fjernes. Deretter blir noen steiner som tilhører den spilleren som nettopp flyttet som er omgitt av fiendtlige steiner fjernet. Dette er kjent som "self-fangst."
Hele blokker av stein kan fjernes på en tur. For eksempel, hvis hvit har en blokk med et dusin steiner, og så hele blokken er omgitt av svarte steiner uten ekstra mellomrom i veggen, så hele blokken av hvite steiner har blitt fanget og må fjernes fra brettet.

6 Avslutte spillet. En spiller kan passere hans tur når som helst i løpet av spillet. Når begge spillerne har gått sine svinger, en rett etter den andre, ender spillet. Vinneren er den spilleren som styrer mest territorium, enten i kryss som inneholder en stein av sin egen farge eller i veikryss omgitt av steiner i sin egen farge.