Slik spiller brettspillet Risk

Risiko er et brettspill der hver spiller representerer en nasjon forsøker å erobre verden. Det er turbasert og er spilt av tre til seks spillere. I tillegg til de vanlige regler, er det mange variasjoner (se referanse 1), noen av de vanligste er en variant for en to-player spill og Secret Mission Risk, der spillerne vinne ved å oppnå en hemmelig mål.

Bruksanvisning

1 Forstå stykker. Risiko omfatter et spillebrett med et kart over verden delt inn i provinser, samt tre typer hæravdelingene: Infantry (vanligvis en mann med rifle), Cavalry (vanligvis en hest), og artilleri (vanligvis en kanon). Figurer av bitene kan variere avhengig av hvilken utgave av spillet, men reglene vil være den samme. De ulike delene fritt kan utveksles med hverandre til enhver tid i henhold til den følgende kursen:

1 Infantry = 1 "army"
1 Calvary = 5 "armies"
1 Artillery = 10 "armies" (see reference 2)

Den andre store brikke i det vanlige spillet er RISK-kortet. Risiko kortene er oppnådd ved å erobre territorier, og kan omsettes i sett for ekstra hærer.

2 Velg territorier. Ved starten av spillet får hver spiller en rekke starter hærer avhengig av antall spillere:

For three players, 35 armies each.
For four players, 30 armies each.
For five players, 25 armies each.
For six players, 20 armies each. (see reference 2)

Variasjoner i hvor det er mulig å spille med to spillere, men de vanlige reglene krever minst tre.

Hver spiller kaster en terning, med den høyeste berg kommer først. Etter tur setter hver person ned en hær på et ledig område av sine valg. Dette gjøres før hvert territorium har blitt hevdet.

3 Fordel starter hærer. Når alle de territorier har blitt hevdet, kan spillerne distribuere sine rester starter hærer i egne territorier, ett om gangen. De kan plassere så mange eller så få hærer i et gitt område som de vil, så lenge minst en hær forblir i territoriet.

4 Award starten på turn hærer. Ved starten av hennes tur (inkludert den første svingen), teller spilleren antall territorier at han opptar og deler av tre, slippe noen fraksjon (så hvis en spiller har 9, 10, eller 11 territorier, er resultatet 3) . Dette er antall ekstra hærer han vil motta ved denne svingen. Disse hærer kan plasseres umiddelbart i et territorium spilleren besitter. Det er ett unntak fra denne regelen: en spiller alltid får minst tre hærer, selv om han bare har ett territorium.

5 Cash i kortene. Hvis en spiller har et komplett sett med tre risiko kortene i hånden, kan hun handle dem i for ekstra hærer nå. Hvis hun har fem eller flere kort, må hun slå dem i starten av hennes tur. Det er to måter å bygge et komplett sett: ett hver av en infanteri, Golgata, og artilleri-kort, eller et sett med tre identiske kort. For eksempel, tre infanteri kort. Antallet hærer avhenger av hvor mange sett er allerede handlet inn, og følger følgende mønster:

1st set receives 4 armies.
2nd set receives 6 armies.
3rd set receives 8 armies.
4th set receives 10 armies.
5th set receives 12 armies.
6th set receives 15 armies. (see reference 1)

Hver ekstra sett over seks mottar ytterligere fem hærer. For eksempel mottar den syvende settet 20.

6 Attack. Spillere kan starte så mange angrep som de vil på sine svinger, og kan bare angripe områder i tilknytning til sitt eget. Angriperen kan velge å rulle mellom ett og tre terninger, og forsvareren å rulle enten en eller to. Den høyeste angriperens dør blir sammenlignet med den høyeste forsvarerens dør, og deretter den nest høyeste angriperens dør til nest høyeste forsvarerens dør. En ekstra die ignoreres (for eksempel hvis angriperen ruller tre og forsvareren ruller to, angriperen ignorerer hans laveste dør). En spiller kan ikke rulle flere terninger enn hun har hærer i et territorium.

Hvis angriperen vinner på begge terningene, da forsvareren mister to hærer. Hvis forsvareren vinner på begge terningene, så angriperen mister to hærer. Hvis angriperen og forsvarer hver seier på en dør, så de hver miste en hær.

Angriperen kan stoppe etter en runde. Ellers er kampen over når alle forsvarerens hærer har gått tapt. Forsvarere kan ikke "trekke" i midten av en kamp, ​​og angripere må ha minst to hærer i et territorium til å angripe en annen fra dette området, og de er forbudt å forlate et område tom.

7 Befeste posisjonen. En spiller kan ende sin runde med å befeste sin stilling. Hun gjør dette ved å flytte hærer fra en enkelt territorium hun styrer til et annet område hun styrer. Hun kan bare gjøre dette en gang på hennes tur, og det straks avslutter sin tur.

8 Motta en RISK-kort. Hvis en spiller har med hell tatt minst ett provinsen fra en annen spiller, så hun får en RISK-kort. En spiller kan aldri få mer enn ett RISK kort på en tur, uansett hvor mange områder hun tar.

9 Gå til neste spiller. Den neste spilleren begynner sin tur ved å gå tilbake til trinn 3.

Hint

  • På begynnelsen av spillet, ha så få "grense territorier" som mulig. Dette gir færre områder du må forsvare og lar deg plassere flere hærer i hver territory.Try å få minst ett område hver runde, selv om du ikke kan holde det, da dette sikrer en konstant strøm av risiko kort.
  • Ikke spre dine hærer for tynn. Vær sikker på at du kan holde hva du tar.