Slik spiller Bud Whist

Slik spiller Bud Whist


Bud whist er en variant av det klassiske spillet whist. Det er også antatt at kortspillet bridge kom fra bud whist. De omfattende regler skremme mange mennesker til å tro at spillet er vanskelig, men det er virkelig ikke. Etter den enkle fremgangsmåten vil sikre at du og vennene dine ødelegger hverandre på kortene på kort tid.

Bruksanvisning

1 Lær bud Whist terminologi. En "pus" er en bunke med kort som er delt ut sammen med de fire spillernes kort. Ingen ser pus med mindre han vinner budrunden. Pus vil da bli hans eiendom. En trumf farge er en dress som i utgangspunktet nederlagene andre drakter. Hvis noen spiller en dress som du ikke har, kan du spille det trumf farge for å bekjempe sin kort. Bare en høyere trumfkort vil slå den. "Uptown" betyr en spiller har til hensikt på å gjøre høyere kort verdt mer. "Downtown" betyr en spiller har til hensikt på å gjøre lavere kort verdt mer.

2 Kontroller at du har 2 forskjellige jokere. De fleste kortstokker har 2 jokere. Ett bilde av en joker er vanligvis større enn den andre. Jo større joker vil bli kalt Big Joker. Likeledes vil mindre avbildet joker bli kalt Small Joker. Også forstår at begge lagene starter på en score på null (0). Teamet som når de 7 første vinner. Et team vil også vinne hvis motstanderne nå negativ 7 (-7). Nå sitter ved et bord rett over fra partneren din. Dine motstandere bør gjøre det samme.

3 Bestemme hvem som skal være den første til forhandleren. Hvis gruppen ikke kan bestemme, starte dele ut kortene med forsiden opp i en rekkefølge med klokken. Den første spilleren til å tegne en diamant blir første forhandler. Omgjøring av dekk etter dette og begynne å dele ut kortene (forsiden ned) ut i en rekkefølge med klokken. Hver spiller får 12 kort for totalt 48 kort delt ut. De resterende 6 kortene vil bli behandlet i midten. Dette kalles en Kitty. Ingen kort kan legges til Kitty i løpet av de 4 første kortene som deles ut eller de siste 4 kortene. Annet enn de 2 ganger, kan den Kitty behandles til enhver tid. Kitty kan utdelt ett kort om gangen eller flere kort samtidig. Dette gjelder så lenge det er seks kort i Kitty etter den tid de siste 4 kortene deles ut. Alle kan se på sine egne kort når hånden er delt ut.

4 Spilleren direkte til venstre for giveren vil by først. Det er viktig å forstå betting struktur. Bare én spiller vil vinne retten til å satse. Som spiller må gjøre minst 6 bøker (vinner). Et ubegrenset antall bøker over 6 teller som en bok. Dette betyr at hvis et lag vinner 7 hender under lek, de egentlig bare scoret en bok (på grunn av minimum 6). Et bud på 3 bøker (over 6) må gjøres. Anbuds spiller bestemmer hvor mange bøker han tror hans team vil ta. Han må velge Uptown, Downtown eller ingen Trumps.

5 Bestem deg som bet vinner. Det vil avhenge av hvor mange bøker over 6 noen satser. Personen som bud høyest vil vinne retten til å satse. Høyere innsatser vil ta den rette til å by. Uptown og bud Downtown er like om deres tall er like, derfor hvis noen satser "3 Downtown" og deretter en "3 uptown" kan ikke brukes til å slå det første budet. Et bud fra No Trump vil slå et Uptown eller Downtown innsats hvis det er av samme antall. Derfor, hvis noen byr "3 Uptown," noen andre kan by "3 Ingen Trump" å overta retten til å satse. Gå over trinn 6 for å se rekkene av spill. Den laveste innsatsen noen kan gjøre er oppført først.

6 Tillat høystbydende for å nevne det trumf farge. Dersom tilbyder kalt No Trump, så han bestemmer seg for (høyt) om høye eller lave kort vil være verdt mer. Høystbydende tar nå Kitty fra sentrum og ser gjennom den. Spilleren velger deretter 6 kort (fra alle sine kort, inkludert Kitty) og forkaster dem ned. Dette teller som budgiver første bok. Den høyeste budgiver vil automatisk ha en bok på grunn av Kitty, og han kan nå arbeide for å få de resterende 5 bøker i minimum seks.

7 Tillat høyeste budgiver å spille sin første kortet. Uansett farge spilles, må alle de andre spillerne følger etter (med klokken). Den som spiller det høyeste kortet av at drakten vinner boken. Hvis en spiller ikke har et kort av den spesifikke dress, kan han spille et kort fra hvilken farge han vil. Hvis du spiller med Uptown eller Downtown trumfer, kan spilleren uten særlig farge spille en trumfkort. Den laveste kortet i en trumf drakten vil slå de høyeste kort av alle andre drakter. Den eneste måten å slå et trumfkort er å spille et høyere trumfkort, men dette innebærer at spilleren som spiller andre trumfkort å ikke ha noen kort i første drakt heller. Vinneren av hver bok starter neste hånd. Hvis du spiller No Trumps, da bare et kort som er det samme som spilte dress kan vinne. Med Ingen Trumps, det høyeste kortet av drakten spilt vinner. Også i No Trumps, Jokers telle for noe og kan spilles hvis du ikke har fargen på kortet spilles. Trinn 9 forklarer de beste kortene for hver type spill.

8 Tell hvor mange bøker det laget med den vinnende budgiver har vunnet etter at hendene er alle spilt.

9 Husk at det laget som ikke byr ikke vil vinne eller tape noen poeng i denne runden. Det er konsernets jobb å prøve å stoppe sine motstandere fra hell vinne sin innsats. Spillet er over når et lag vinner ved å få 7 poeng eller taper spillet ved å få negative 7 poeng.

Hint

  • Hvis du har problemer med å forstå spillet, bare forestille spillet Spades. Det er svært like. Med dette i tankene, lese over terminologi og regler igjen.