Slik spiller Clue

Bruk din strålende deduktive evner å finne ut hvilke mistenkelig karakter drepte Mr. Body og hvordan og hvor drapet ble begått.

Bruksanvisning

1 Rund opp tre til seks spillere.

2 Sett alle seks fargede symboler på start rutene er merket med den aktuelle mistenkte navn. For eksempel, tilhører den hvite brikke på fru White torget.

3 Plasser våpen tilfeldig, en i hvert rom.

4 Skill de 21 kortene i tre hauger 'rom kortene, våpenkort og mistenkte kort.

5 Shuffle hver haug med kort og sette toppen en av hver type i konvolutten merket "Løsning Cards" uten å se på dem. Plasser konvolutten på X i midten av brettet.

6 Gi hver spiller en pute av detektiv notater og en blyant.

7 Sett de gjenværende kortene sammen og shuffle dem.

8 Deal ett kort om gangen siden ned til hver spiller. Spillere bør holde kortene sine skjult.

9 Har hver spiller velger en token. Spillet begynner med Miss Scarlet og fortsetter til venstre. Noen symboler kan forbli ubrukt hvis det er færre enn seks spillere.

10 Rull terningen og flytt tegn på at antall plasser på de gule rutene. Stykkene kan bevege seg forover, bakover eller til siden, men ikke diagonalt.

11 Skriv inn eller forlater et rom ved å flytte gjennom døråpningen eller ved hjelp av en hemmelig passasje funnet i hjørnet rom. Din tur avsluttes når token går inn i et rom, uansett hva terningen var.

12 Lag et forslag etter inn i et rom. Flytt våpen og mistenker inn i rommet ditt token er i og oppgi ditt mistenksomhet. For eksempel, hvis du er i biblioteket, kan du flytte Mr. Green og tauet inn i rommet sammen med deg og si: "Jeg foreslår at forbrytelsen ble begått i biblioteket ved Mr. Green med tau."

1. 3 Bevis forslaget sant eller usant. Når et forslag har blitt gjort, spilleren til suggester venstre sjekker kortene sine. Hvis han eller hun holder noen av de tre kort (i dette tilfellet biblioteket, Mr. Green eller tau), han eller hun viser en bare til suggester. Dersom den første spilleren til venstre ikke holder noen av kortene, den neste spilleren til venstre sjekker kortene sine og så videre. Forslaget er bevist falsk gang et kort holdt av en annen spiller blir vist.

14 Lag en anklage når ingen spiller kan motbevise forslaget. Når du har funnet ut hvilke tre kortene er i konvolutten, kunngjøre at du gjør en anklage og identifisere hvilke kort du tror de er. Nøye se på kortene i konvolutten gjør at ingen andre spillere kan se dem.

15 Vinn spillet hvis beskyldningen er riktig. Legg kortene på bordet med forsiden opp. Hvis du tar feil, men kommer tilbake kortene på konvolutten, og du kan ikke flytte lenger. Du kan imidlertid avkrefte forslag med kortene i hånden.

Hint

  • En spiller kan bevege hans eller hennes token forover og sideveis på samme tur, men han eller hun ikke kan lande på samme plass to ganger i en omdreining.
  • Bare ett symbol kan oppta en plass på en gang.
  • En spiller kan ikke komme inn og forlate et rom på samme tur.
  • Ingen kan gå inn en plass gjennom døråpningen hvis en token er i døråpningen plass.
  • Bruk en Secret Passage på din tur i stedet for å kaste terningen. Et forslag kan gjøres etter tokenet beveges.
  • Du må forlate et rom og taste det å lage en ny forslag.
  • Noe flyttet til et rom som følge av et forslag forblir der og blir ikke returnert til sin opprinnelige plassering.
  • Du kan lage et forslag bare fra rommet du navngi; en anklage kan gjøres fra hvor som helst.
  • En spiller kan bare gjøre en anklage per kamp.