Slik spiller den japanske Board Game Igo eller Go

Slik spiller den japanske Board Game Igo eller Go


Mye som Chess, er Go et strategisk brettspill som involverer mye kunnskap, visjon og intuisjon. Go spilles på et kvadratisk brett som er merket med en 19 med 19 rutenett av linjene, hvor spillerne plassere sine brikker på kryss. Det er et spill for å oppnå og opprettholde territorium på bordet, enten ved å fange motstanderens brikker, eller ved å omgi åpne biter av plass. Opprinnelse i Kina for over 2500 år siden, er spillet en av enkle regler som fortsetter å utfordre samtidige spillere.

Bruksanvisning

1 Velge side. En spiller vil spille med de svarte brikkene, mens motstanderen vil spille de hvite brikkene. Den sorte side alltid starter spillet ved å plassere en av sine brikker på et skjæringspunkt mellom to linjer på brettet. Alle styrets kryss er gyldige poeng å plassere et stykke, inkludert punkter langs og kanter og på hjørnene. Spillere vil da alternative svinger plassere sine brikker på brettet.

2 Ta et motstanderens stein ved å omgi et stykke på alle rettvinklede tilstøtende punkter av stykket (diagonale peker på et stykke regnes ikke tilstøtende). De åpne tilstøtende punkter på brettet for hver brikke er referert til som sin "frihet". Når alle friheter er av en brikke er okkupert av motstanderens brikker, er stykket tatt til fange og blir lagt inn på motstanderens sluttresultatet. Når en spiller legger et stykke ved siden av sin egen, blir bitene referert til som en "enhet". Enheter kombinere friheter hver brikke. Derfor, hvis en var å fange en todelt enhet, ville man ha for å omgi enheten på sine kombinerte seks friheter, i stedet for de vanlige fire friheter som ett stykke skaper.

3 Fang territorium på brettet ved å kapsle åpent rom med tilstøtende brikker (enheter). En plass på brettet kan fanges ved å omgi den helt, eller ved å bruke kanten til å plassere brikkene i en enhet som vil delen av et stykke av brettet.

4 Plasser brikkene på brettet, alternerende svinger inntil en spiller bestemmer at han eller hun ikke kan få noen ekstra territorium eller fange opp flere stykker fra sin motstander, og passerer. Når begge spillerne har gått, er sluttresultatet telt. Legg opp din endelige poengsum ved å telle antall plasser (kryss) som du har delt av som din territorium. Dette inkluderer plass som er mellom dine enheter og kantene av brettet. Deretter legger bitene du har fanget til mengden av territoriet du har fått til å regne ut den endelige poengsummen. Spilleren med den høyeste sluttresultatet er vinneren av kampen.