Slik spiller du Farkel Dice Game

Slik spiller du Farkel Dice Game


Objektet i Farkel er velkjent: å score flest poeng. Men bak denne fasaden av enkelhet ligger et parti med store svinger av formue, anspente beslutninger og mye latter. Farkel er egnet for barn så unge som fem, og kan spilles av to eller flere, noe som gjør det til et ideelt familie natt aktivitet eller fest spillet. Med bare et par raske regler for å lære, kan dette klassiske terningspillet være en stor vinner.

Bruksanvisning

1 Rull en terning for å avgjøre hvem som går først, med høyest poengsum får den første stillingen; en spiller er valgt medhjelperen og er ansvarlig for opptak av hver spillers score på slutten av hennes tur.

2 Begynn din tur ved å rulle alle seks terninger. Fra disse seks terninger, velger spilleren som terningen for å "score". Disse terningene er gruppert i poengkombinasjoner og sett til side.

Mulig Scoring Kombinasjon
Enhver 1 = 100 Three 6-ere = 600
Enhver 5 = 50 Fire av slag (noen) = 1000
Tre 1s = 300 Fem like (Alle) = 2000
Tre 2s = 200 Seks av et slag (Alle) = 3000
Tre 3 s = 300 To trillinger (noen) = 2500
Tre 4 s = 400 Tre par, eller fire like og et par = 1500
Tre 5'ere = 500 Straight (1,2,3,4,5,6) = 1500

For en kombinasjon for å telle, må det bli rullet i ett kast. Spillere trenger ikke å score alle mulige kombinasjoner, men kan velge hvilken terning for å score og å sette til side for å re-roll. Herfra kan spilleren velge å "bank" sin score og avslutte sin tur, eller å re-roll noen terninger som ikke har blitt scoret. På en spillers første tur han har å score 500 eller mer for å "komme på bordet", men etter det, kan enhver poengsum bli banked.

3 Resultat alle seks terningene i en eller flere kast. Du kan velge å fortsette, rullende alle seks terningene igjen, men du ikke banken din poengsum til slutten av din tur. Dette kalles "hot terninger."

4 Avslutte din tur ved å si "bank" og overlate terningen til personen til venstre. Hvis du kaster en kombinasjon av terninger som ikke kan scores på noen måte, så er du "farkel", som betyr at du mister noen poeng du har scoret på den svingen og må gi terningene umiddelbart.

5 Fortsett spille på denne måten til en spiller når 10.000 poeng. Når det skjer, får hver av de andre spillerne en siste kast. I løpet av denne siste roll, spillerne blir pålagt å holde rulle før de har slått rekorden eller farkel. Ingen bånd er tillatt.

Hint

  • Mens lykken er en stor del av Farkel, strategi kommer også inn i bildet. Husk at å gå for det hver gang vil ofte koste deg store poengsummer. På den annen side, banktjenester med bare noen få hundre poeng hver sving er aldri den raskeste måten å komme til 10.000. Hvis du er i ledelsen, ta mindre risiko; hvis du er langt bak, så må du spille frimodig å komme tilbake på top.Farkel var opprinnelig et folkespill, er kjent av mange navn (10000, grådighet, Zilch) og har mange regelen varianter. Primært disse variasjonene håndtere anledninger, men noen er regelbasert. Noen vanlige variantene er: 1.Three en score 1000 i stedet for 300,2. Fire like skårer dobbelt tilsvarende tre like (for eksempel fire 3s = 600) 0,3. Partnere: Når du spiller med fire spillere dele inn i to lag som har stillingen er kombinert (selv om de spilleregler ikke endres) 0,4. Høyt spill eller grådighet: I begynnelsen av hver runde kan spillerne velge å rulle alle seks terninger eller å kaste de gjenværende terningene igjen fra forrige spillers tur. Dermed, hvis spilleren før du banker 650 og etterlater to terninger bak, kan du velge å rulle disse to terninger. Hvis du scorer, så terningen du scorer er lagt til 650, og spille fortsetter som normalt.