Slik spiller du Mahjongg Board Game

Mahjongg har sine røtter i Kina, og det er flere varianter av spillet. Den amerikanske versjonen er lik den kortspillet Rummy. Det grunnleggende målet med spillet er å oppnå grupperinger av mønstre (melds). Fliser er organisert mye som kort med mønstre og tall. Det er andre versjoner av Mahjongg, inkludert de klassiske kinesiske, Old Hong Kong, Japan, Taiwan og Singapore / malaysisk Mahjongg. Den amerikanske formen er standardisert av National Mahjongg League. Hver variant er unik i omsetning, scoring og sammensmelting.

Bruksanvisning

Shuffle og Deal Fliser

1 Sette en rack på bordet på hver spillere sete (en spiller sitter på hver side av bordet). Legg alle 152 fliser med ansiktet ned i midten av bordet. Alle fire spillerne stokke fliser ved å blande dem opp rundt bordet.

2 Bygge muren. Med fliser stokket begynner hver spiller å trekke fliser uten å se på ansiktene. Hver spiller bygger en "vegg" foran dem. Hver vegg er 2 steiner høy og 19 fliser lang (total fliser / side = 38 fliser).

3 Bestem spillerekkefølgen. Hver spiller kaster begge terningene. Totalt tallene rullet på terningen for hver spiller. Spilleren med høyest total begynner avtale. Dealer er øst, fortsetter med klokken (høyre) retning. Spillerne er sør, vest og nord.

4 Øst ruller terningen og ved hjelp av den totale, bryter veggen foran sin stilling. Telle fra høyre mot venstre, East bryter bort antall 2-flis stabler tilsvarende antall som ble rullet på terningen. For eksempel, hvis East ruller totalt 7, telle fra høyre til venstre, vil East bryte ut 7 stabler av 2-fliser fra veggen foran sin posisjon og skille den fra veggen. Øst vil da ta 2 flere stabler med to for hånden. Deal fortsetter i mot klokka (venstre) retning som hver spiller i sin tur tar 4 fliser fra veggen. Når pausen er oppbrukt, bryter forhandler annen del av veggen ved hjelp av samme rullet totalt og avtalen fortsetter til alle spillerne har 12 brikker hver. På dette punktet, tar giveren 2 fliser - 1 fra toppen og 1 fra bunnen. Dette resulterer i Dealer = 14 fliser, Sør-= 13, West = 13, Nord = 13 fliser; Totalt fliser utdelt = 83, resten av veggen er fortsatt for spillet.

Begynn Play

5 Plukk en hånd. Hver spiller organiserer hans / hennes fliser for å vise potensielle hender. Målet er å matche innsamlede fliser til de mulige hendene vises på måltavlen, typiske "hender" som vist:

Tile betegnelser:

1-9: Refererer til tall på flisene

N, S, E, W: Nord, Sør, Øst, Vest (Wind fliser)

D: Drage

R, G, 0: Red Dragon, Green Dragon, White Dragon (Soap)

F - Flower (ikke brukt i hånd bygningen)

Tile Patterns (eksempler på mønstre for å gjøre opp en hånd):

År: gruppering av fliser som utgjør et år (2011, 1958, etc.)

2,4,6,8: Grupper av fliser med partall på dem

Quints: hånd som har minst ett sett med 5 identiske fliser

1,3,5,7,9: Grupper av fliser med oddetall på dem

Winds / Dragons: Grupper som krever vind og Dragons å fullføre mønster

369: Grupper som bruker 3-er, 6 og 9 er å fullføre mønster

Singler og par: Grupper med enkle fliser og sammenkoblede fliser

Hånd Grupper:

Par - 2 identiske fliser

Pung - 3 identiske fliser

Kong - 4 identiske fliser

Quint - 5 identiske fliser

Sextet - 6 identiske fliser

I tillegg er en gruppe enten eksponert (X) eller skjult (C).

6 Tegn eller forkaste fliser. Giveren forkaster en flis. Hvis en annen spiller ikke gjør krav på flisen, fortsetter spillet med urviseren. Draw fortsetter der veggen breaking (håndtere) avsluttet. Spilleren tar bunnen flis hvis raden ved siden av det er 2-fliser høy; ellers spilleren tar toppen flis på at neste rad. Hver spiller må først tegne, deretter kaste for å opprettholde en total av 13 brikker til alle tider. På kast, må spilleren kunn flisen som det er forkastet, og dermed, slik at andre kan kreve flisen skal det gjennomføre en dress i sin hånd. Spillet fortsetter med mindre en brikke kalles, som avbryter lek. Skulle en flis bli kalt, plukker spill på høyre side av spilleren som ringte, spilt og forkastet. Det er mulig at svinger vil bli savnet. For å kvalifisere for en som heter brikke, må flisen i spørsmålet være flisen som nettopp ble forkastet (alle tidligere fliser er døde for å spille); det bør ikke fullføre en enkelt og bør ikke fullføre et par mindre det fullfører en Mahjongg.

7 Avslutte spillet. Play slutter når enten Mahjongg heter eller det ikke er noen fliser gjenværende til å bli trukket fra veggen. Mahjongg kalles når en spillers 14. flis fra enten veggen eller forkaste fullfører en hånd (som vist på målstyring). Spilleren erklærer "Mahjongg!" Bør alle brikkene bli tømt uten en vinner, er det uavgjort. Spill gjentar med avtalen flytte klokka etter hver hånd. Tradisjonelt er et spill et sett av minst 4 hender (uavgjorte og dealeren vinner teller ikke) og en kamp består av 4 kamper.

Hint

  • Alltid holde 13 fliser i "hånden" for å unngå straff.
  • Sette grenser for tid for kampene før starten av spillet.
  • Hvis du ikke angir en rekke sammenhengende hånd grense eller frist for en kamp, ​​kan et spill fortsette for lenge.