Slik spiller Kentucky Rummy

Slik spiller Kentucky Rummy


Kentucky rummy er en variant av gin rummy, kontrakt Rummy, Liverpool rummy og "Kan jeg?" rummy. Spillet er best spilt med fire personer; Men så mange som seks kan spille. Flere kortstokker brukes, avhengig av antall spillere. For å vinne, må du forstå reglene, vet de strategiske spissfindigheter av spillet og konsentrat.

Bruksanvisning

1 Blande alle kortstokker sammen. Bruk to kortstokker, inkludert jokere, for tre til fem spillere og tre dekk for seks spillere. Deal 11 kort til hver spiller, og starter med spilleren til venstre for giveren. Plasser de gjenværende kortene med ansiktet ned i midten av bordet. Med hver hånd, spillerne prøver å gjøre de nødvendige sett eller runder med kortene. Et sett er tre kort med samme verdi, for eksempel tre konger eller tre ess. En kjøre består av en kronologisk rekkefølge av kort med samme farge. For eksempel kan en kjøre av fire være 10, knekt, dame og konge i spar.

2 I hvert spill, vil du spille en sekvens av 10 hender. Hver hånd har en annen kravet. Den første hånd krever to sett av tre kort uten jokere. Hånd nr 2 krever ett sett av tre kort og en kjøre av fire kort uten å bruke jokere. Den tredje hånd krever to kjøringer med fire kort; en wild card er tillatt i hver. Hånd nr 4 har tre sett av tre kort uten jokere. Den femte hånd krever to sett med tre og en kjøre av fem kort; to jokere er tillatt. Hånd No. 6 har ett sett med tre og en kjøre av syv kort; en wild card er tillatt. Hånd No. 7 krever tre kjøringer av fire kort; en vill i hvert løp er tillatt. Hånd åtte har ett sett med tre og en kjøre av 10 kort; tre wilds er tillatt. For neste hånd du trenger to sett med tre og en kjøre av fem kort; to jokere er tillatt. Den siste hånd krever tre kjøringer av fem kort med to jokere tillatt i hver. Spille hver hånd til en spiller sitter igjen med ingen kort i hånden eller til det ikke er flere kort igjen i forsiden ned dekk.

3 Spilleren til venstre for dealeren starter med å plukke opp det øverste kortet fra forsiden ned dekk.

4 Kombiner trukket kortet med andre i hånden for å gjøre de nødvendige sett og / eller løper for hver hånd. Når du har alle de nødvendige kortene, legg dem med forsiden opp foran deg --- dette er referert til som din meld --- og deretter kaste et kort til en egen forsiden opp forkaste haug. Du kan bare gjøre dette når det er din tur. Fortsett med neste spiller; han har muligheten til å ta kasserte kort eller tegne en fra forsiden ned haug.

5 Spill kortene på din egen meld eller en annen spillers meld når det er din tur. For eksempel, hvis du har tegnet en 10 klubber, og du har allerede lagt ned et sett med tre 10s, kan du legge dette kortet til din meld eller, hvis en annen spiller har en kjøring som består av en knekt, konge, dronning og ess klubber, kan du velge å legge dette kortet til at spillerens løp. Legg det ned foran deg og erklære hvor det går.

6 Si "Kan jeg?" Hvis du ønsker en annen spillers forkastet kort; gjøre dette før det er neste spillers tur. Den spilleren som det er har valget mellom å ta kasserte kort eller slik at du kan ha det. Hvis du har lov til å ta den, må du også trekke et kort fra ansiktet ned dekk som en straff, og du har ikke lov til å kaste. Du kan bare tre "Kan jeg?" samtaler per hånd.

7 Roper "Kentucky" når du oppdager at et kassert kortet kunne ha blitt spilt inn på en spillers meld. Plasser kortet foran deg, og legger den til meld. Du kan ikke kalle "Kentucky" på egen hånd forkastet kortet.

8 Når hånden er over, legger opp poengene dine. Legg opp kortene i din meld og noen som forblir i hånden. Jokere er verdt 50 poeng, ess er verdt 20, 10 til konge er verdt 10 og alle andre kort er fem poeng. Trekk den totale poengsummen i hånden fra meld. Legg poengene dine tidligere spilte poeng. For eksempel, hvis din meld legger opp til 60 poeng og kortene i hånden totalt 20 poeng, er totalen for hånden 40 poeng. Hvis du hadde 100 poeng fra tidligere spilte hender, er den nye poeng totalt 140. Når alle 10 hender har blitt spilt og alle punktene har blitt telt, personen med det høyeste punktet totalt vinner.