Slik spiller kinesisk Mahjong

Mahjong er en gammel kinesisk spill som dateres tilbake til midten av forrige århundre, og som høstet stor popularitet på 1920-tallet. Navnet er grovt oversettes som "chatte spurv", og er tenkt å referere til lyden av klaprende fliser som oppstår når en alvorlig spillet er i gang. Mahjong er en kombinasjon av dyktighet og flaks, i likhet med mange amerikanske kortspill, og er nå et populært tidsfordriv verden rundt. Her er fremgangsmåten for spill.

Bruksanvisning

1 Sett sammen din mahjong sett. Du bør ha 144 fliser, tre terninger og fire stativer for å holde dine fliser. Du må også fire spillere å spille mahjong.

2 Gjør deg kjent med dress fliser. Disse omfatter flertallet av mahjong fliser, da det er 108 dress fliser. I mahjong er det tre drakter - prikker, linjer og tegn. Hver farge har tall fra en til ni, og inneholder fire av hvert nummer. Dot fliser vil representere tall med antall prikker på flisen. Linje flisene representerer antall med antall linjer, med unntak av det nummer en som er representert ved en fugl. Tegnet fliser representerer tallene med kinesiske symboler. For disse er det nyttig å få fliser med den amerikanske tall skrevet i hjørnet.

3 Identifiser ære fliser. Det er 28 ære fliser i spillet. Det finnes tre typer drage fliser, med fire av hver drage for totalt 12 fliser. Disse dragene er representert med kinesiske symboler for de røde, grønne og hvite drager. Du kan identifisere dem ved fargen på symboler som vil være rød, grønn og hvit eller blank. Neste er retningsvind fliser. Det er fire av hver flis - øst, vest, nord og sør. Disse vil ha en kinesisk symbol på dem, men bør også ha "E", "W", "N" eller "S" i hjørnet. Siste er bonusbrikkene. Dette er åtte fliser med intrikate blomster på dem. De vil også bli nummerert fra en til åtte. Ikke to bonusbrikker ser like.

4 Har hver spiller kaste terningene for å avgjøre hvem som skal gå først. Spilleren med flest vil gå først. Denne spilleren er øst. Derfra vil spille videre mot klokken, med den neste spilleren som blir Nord fulgt av vest og sør.

5 Plasser alle mahjong fliser på bordet, med ansiktet ned. Alle fire spillere bør deretter flytte brikkene tilfeldig rundt bordet til de er helt blandet sammen. Når flisene er blandet, skal hver spiller arrangere en rad med 18 fliser, to fliser dype, med ansiktet ned, foran sine rack. Det bør nå være et tomt spille plass i midten av bordet, omgitt av fire neat "vegger" av fliser.

6 Har East spilleren rulle alle tre terningene på en gang. Legg opp antall representert ved disse terningene og telle hver spiller mot klokken rundt sirkelen til du kommer til det nummeret. Den siden at antall lander på vil avgjøre den første veggen rives.

7 Begynn å rive denne veggen ved igjen å telle til antall bestemmes av de tre terningene. Hvis for eksempel tre toere ble rullet, ville spilleren East telle over til den sjette side ved side av raden. The East Spilleren vil da ta de to hauger til høyre for denne raden (fire fliser i totalt).

8 Flytt mot klokken rundt sirkelen, håndtere fire fliser til hver spiller. Etter Øst tar fire fliser, vil Nord ta de neste fire fliser til høyre for plassen gjort av de første brikkene som ble tatt. Når slutten av den ene veggen er nådd, fortsetter til høyre og begynner å rive den neste veggen. Fortsett rundt til hver spiller har hatt tre omdreininger og besitter totalt 12 fliser.

9 Fullfør håndtere sekvensen ved å ha Øst-spilleren trekke en mer stabel av fliser (to brikker totalt) fra den neste delen av veggen, noe som gir denne spilleren totalt 14 fliser. Øst skal da forholde én flis til hver av de andre spillerne, fortsetter å ta dem i rekkefølge fra veggen. De andre spillerne skal nå ha 13 fliser hver.

10 Plasser trukket fliser på stativet, slik at de står overfor deg og ingen andre kan se dem. Hvis du har noen bonus fliser, må disse være åpenbart for alle spillerne og plassert med forsiden opp til høyre på racket. Instruere alle andre spillere til å sette sammen sine fliser på denne måten også. Hver gang en bonus fliser er trukket, bør det umiddelbart avslørt, og en annen flis trukket for å erstatte den.

11 Tegn erstatning fliser for eventuelle bonusbrikkene som du hadde i hånden. Øst-spilleren vil gjøre dette først, jobber nå i motsatt retning fra gapet skapt ved å dele flisene. Fortsett rundt til hver spiller har trekke flere fliser å erstatte eventuelle bonusbrikkene.

12 Gjennomgå fliser for mulige sett. Målet med spillet er å fullføre tre sett og ett par. Disse settene består av pungs, chows og kongs. En pung er tre av nøyaktig samme flis. Hvis de tre fliser er dress fliser, har du en dress pung. Hvis de er æres fliser du har en ære pung. En chow er tre påfølgende fliser i samme farge. En kong er fire av nøyaktig samme flis. Parene er to av nøyaktig samme flis.

1. 3 Begynn spillet. The East spilleren må plassere en brikke med forsiden opp i midten av bordet. Flytte mot klokken, kan den neste spilleren enten plukke opp flisen forkastet av den forrige spilleren eller tegne en flis fra siden av veggen som flisene først ble utdelt. Imidlertid kan kastes flis bare bli plukket opp hvis spilleren bruker den til å fullføre en chow.

14 Plasser fullført chows på bordet med billedsiden opp, til høyre for spilleren. Etter å ha fullført en chow, må spilleren deretter kaste en av sine fliser. Hvis spilleren ikke har fullført en chow, men i stedet trakk fra veggen, må han deretter kaste en brikke, plassere den vender opp i midten av bordet. Du kan kaste flisen du nettopp tegnet hvis du velger.

15 Se nøye for kasserte fliser som vil fullføre en pung eller kong. Hvis en spiller ser en flis fastsatt som fullfører en av disse, må den spilleren roper "pung" eller "kong". Spilleren tar da at fliser å fullføre settet, plassere hele settet ansiktet opp til sin rett. Deretter må spilleren kaste en flis, og spille fortsetter mot klokken fra ham.

16 Sjekk din hånd for en vinnende sett. For å vinne, må en spiller ha tre kombinasjoner og ett par. Eventuelle kombinasjoner eller par som er laget ved å tegne fliser fra veggen kan holdes skjult i spillerens hånd. Når en spiller oppfyller disse kravene, kan han meddele sin seier.