Slik spiller Magic the Gathering

Magic: The Gathering er en overraskende komplisert spill som har en bredere appell enn mange tror. Faktisk krever det en god del av strategi og kritisk tenkning. Fantasy-elementer til side, er det en effektiv og morsom måte for seriøse kortspillere å finpusse sine ferdigheter.

Bruksanvisning

Å vite det grunnleggende

1 Start spillet med tjue livspoeng og en kortstokk. Kortene i hver spillers dekk er enten valgt fra en begrenset kort basseng eller en større personlige samling.

2 Tegn syv kort. Spillere har bare lov til å se kortene i sin egen hånd.

3 Bestem hvem som går først ved å rulle en terning. Spilleren med den høyeste terningen får velge om de ønsker å gå første eller andre.

4 Vet du korttypene. Det er seks grunnleggende typer kort: Tomter, skapninger, gjenstander, enchantments, trolldom og øyeblikkene. Disse grunnleggende typer kort er delt inn i to kategorier: Permanents og ikke-Permanents. Lands, skapninger, gjenstander og trolldom er permanents. Trolldomskunster og øyeblikkene er ikke-permanents. Forskjellen er ganske grei: permanents bo i spillet inntil de blir fjernet fra spillet av en annen effekt, ikke-permanents forlate spille så snart de har blitt brukt.

5 Produsere mana. Hver slå en spiller trekker ett kort, og kan spille en land-kort. Lands produsere "mana", vanligvis av en bestemt farge, som brukes til å "kaste magi" (spille kort). Når en spiller bruker et land å produsere mana det blir "tappet", som betyr at den ikke kan brukes igjen for mana denne svingen. Dette indikeres ved å slå landet sidelengs på spillbrettet.

6 Vet faser av din tur. Det er fem grunnleggende faser i en spillers tur: begynnelsen av sin tur, første hovedfase, kamp, ​​andre hovedfase og slutten av svingen. Permanents og sorceries bare kan støpes i løpet av den første hovedfase eller den andre hovedfase. Instants kan avgis når som helst.

magi

7 Finn en kort mana kostnad. Hvert kort har en mana kostnad trykt i øvre høyre hjørne av kortet. Mana kostnader er angitt med symboler som tilsvarer annen farget mana.

8 Bestem hva slags mana du trenger. Mana er vanligvis "farget". Dette er fordi visse kort ta visse farger av mana til å kaste. For eksempel, grønt kort krever grønn mana til å kaste. Grønn mana er produsert av skog kort. Så hvis du har to skog kort i spill, og du har et kort som krever to grønne mana til å kaste, kan du trykke din to skoger for to grønn mana og deretter bruke denne mana til å spille kortet ditt.

9 Vit når du kan ta med de forskjellige kortene i spill. Permanente kort er ført inn i bildet ved å støpe dem i løpet av enten den første eller andre hovedfase ved å betale den aktuelle mana kostnad. Trolldom kortene spilles på samme måte og på samme tid, men gå direkte til kirkegården etter at de utløser deres effekt. Øyeblikk, som trolldom, gå direkte til kirkegården, men de kan spilles når som helst.

Combat og vinne

10 Forsøk på å redusere motstanderens liv summen til null. Normalt en spiller oppnår dette ved å "angripe" med skapningen kortene.

11 Attack! Når en skapning kortet har blitt brakt inn i bildet, en spiller kan erklære at skapningen som en angriper i bekjempningsfasen. Den regjerende Spilleren kan erklære en skapning kortet de har som en "blokker" hvis de har en skapning som kan blokkere (som betyr at det er uutnyttet, og har evnen til å blokkere).

12 Takle blokkere. Hvis det forsvarspiller blokker, de to skapningen kortene håndtere skade hverandre. Hvor mye skade en skapning kort kan påføre og absorbere indikeres av sin makt og seighet, som er representert med to tall i høyre skapningen kortet. For eksempel vil en skapning med en effekt på 2 og en seighet av 3 har 2/3 trykket ved bunnen av kortet.

1. 3 Send "døde" skapninger til kirkegården. Hvis en skapning kortet tar mer skade enn det har seighet, etterlater det lek og sendes til "gravplass".

14 Deal skade på motstanderen. Hvis en angripende skapning ikke er blokkert, det påfører skade lik sin makt til å forsvare spilleren og spillerens livspoeng er redusert tilsvarende. Ulike spell effekter fra instant kort og trolldom kort, og effekter fra andre permanents som kunster og gjenstander kan også håndtere skade på en spiller.

15 Erklærer seier! Når en spillers liv poeng totalt er redusert til null, taper denne spilleren.